lørdag 11. april 2015

Vårgleder og blogg

De siste dagene har der vært nydelig sol og vårvær men en kald vind. Jeg føler meg mindre og mindre som pasient selv om sykepleiere kommer morgen og kveld. Takknemlighet er den sterkeste følelsen. Jeg har vært så forferdelig syk og så langt nede. Nå kjenner jeg at livet mitt kommer tilbake til meg igjen og det er helt fantastisk. Mitt store problem nå er å innse at jeg ikke er frisk og at jeg er nødt å ta ting sakte og forsiktig. De dagene jeg gjør for mye får jeg virkelig merke det og må rett til sengs. Da svetter jeg så det renner, er kvalm og smertene i bekkenet er sterke. Men fordi jeg stadig blir sterkere så må jeg presse meg litt for å finne ut hvor mye jeg klarer. Det er derfor lett å ta i for mye. Men dette er luksusproblemer.


I går bestemte jeg meg for å trappe ned behandlingen til en gang daglig. Det var en herlig frihetsfølelse ikke å måtte vente på sykepleier og forberede meg til stell. Jeg var ute og puslet med blomstene mine sent på kvelden i bare glede. Et par timer senere angret jeg. Og da det var leggetid vurderte jeg å ringe nattevakten for at de skulle komme og hjelpe meg. Men lot det være og sovnet. I morges våknet jeg med smerter og var forferdelig uvel. Seng og nattøy var klissvått av svette og jeg gråt og var lei meg. Jeg som hadde vært så frisk og så ble jeg så dårlig igjen. Sykepleieren kom og skylte og stelte sår innvendig og utvendig. I dag kommer de to ganger. Det var alt for tidlig å trappe ned behandlingen.

                         

Hva gjør man når det er grått ute og det føles tungt og grått i kropp og sjel? Vi måtte til Ski fordi jeg trengte mer medisiner og kateter. Og fordi dagen var som den var så kjøpte jeg meg nytt strikketøy. Dale Babyull, bambuspinner og oppskrifthefte. Har allerede bestemt hva jakke jeg skal strikke nå og hvilken jeg skal strikke etterpå. Oppskriftheftet heter Baby for selvsagt er det babyklær jeg skal strikke. Tenk at vi skal bli besta og bestefar.


Da vi kom hjem ventet enda flere gleder. Det var pakke i posten til meg med nydelige selvlagte gaver og jeg pyntet på kjøkkenbordet med små hestehov plukket av en liten barnehånd og gitt til meg med et smil og et "værsgo" på klingende dansk. Nå letter den grå tåken ute og det er en god dag inne. Selv om den begynte leit så ble det en fin vårdag




1 kommentar:

  1. Pass nå på og husk hvor lenge du har gått slik. Rom ble ikke bygget på en dag og selv om du helst skulle vært frisk for mange uker siden så tar det faktisk uker til du er helt ovenpå igjen. Små skritt og tålmodighet er viktig nå slik at du ikke får tilbakeskritt. Lykke til og ta det med ro. Kjenner til lysten om å være helt frisk, men det er de tre t - er, ting tar tid. Gode ønsker til dere begge fra oss to her. God bjørneklem med gode ønsker. Else

    SvarSlett