mandag 11. august 2014

Allergi for de sjeldne

Plast allergi. Så sjelden at de ville ha meg til utforsking på Ahus for seks år siden. Da skar de opp leppa og la inn dren. Nå er teorien at det henger sammen med tarmsykdommen. Det er underleppa som reagerer. I løpet av få minutter blåses den opp som en ballong og innen kort tid kommer det en eller flere store blemmer oppå leppa eller litt på innsiden. Disse blemmene vokser seg store før de sprekker og jeg får sår. Sårene tar lang tid å gro for den brukes hele tiden. Når jeg får et utbrudd vet jeg at det går to uker før jeg er helt bra. De ukene prøver jeg å unngå steder med store folkemengder. Leppen er midt i ansiktet og kan ikke dekkes til med solbriller.

 
 
Det er lett å forstå at jeg gjør alt jeg kan for å unngå disse utbruddene. Sykepleier på Haukeland sykehus sa at det er enkelt. Hold deg unna plast så får du ikke reaksjon. Selvsagt har hun helt rett men i dag er det ikke enkelt å unngå plast. Jeg behøver bare å unngå det mot leppa ellers hadde det vært et kjempeproblem. Det er plast over alt! Også på sykehuset og ikke minst hos tannlegen. Tenk bare over hvor mange ganger du har tatt i plast i dag. Her i huset er det sakser over alt fordi jeg ikke kan bruke tennene å åpne en gjenstridig innpakning som jeg gjorde før. Et tusendels sekund kontakt er nok for å få reaksjon.
 
Ballonger kan jeg IKKE blåse opp
 
 
Jeg unngår altså plast og har det bra. Sist gang jeg var på Gladmatfestivalen i Stavanger kunne jeg ikke spise eller drikke noe. Over alt var det plastglass og plastbestikk. Pappkrus til kaffe og annet er belagt med en voks som også inneholder det stoffet jeg er allergisk for så de krusene er ikke noe alternativ Derfor fikk jeg ikke engang kaffe. I år hadde jeg planlagt bedre. Snart skal vi ut og fly og da synes jeg det er koselig med litt mat og drikke for å korte ned reisetiden. Jeg har med utstyr i et lite etui. Dekker til med fin serviett, et lite glass til både kald og varm drikke, metallsugerør og bestikk i tre. Flyvertinnene ser rart på meg og lurer vel på om jeg er litt rar eller om jeg er veldig fin på det.
 
 





Så lite er etuiet. Får lett plass i håndbagasjen eller i håndveska på Glamaden




I håndvesken har jeg alltid med meg en vannflaske i glass. Blir jeg tørst kjøper jeg vann og tømmer på denne. Pleide å ha en liten Voss flaske men etter den knuste på en Hellastur har jeg ikke funnet en ny i glass. Kun den store som er en liter og blir tung å drasse rundt med. I dag fant jeg helt uventet en nydelig og perfekt flaske. Hadelandglass med termotrekk. Og til halv pris hos Glassmagasinet. Så glad for en tom flaske. Smiler litt av meg selv men håper dere forstår hvorfor etter å ha lest dette. Uten plastikk på leppene har jeg det fint og kan smile og le og spise så mye jeg bare vil. Men ikke med plastbestikk.


Kvalitetsstempel

Er den ikke fin?

Med termotrekk

Litt forskjell fra den store tunge flaska

 
 
 

2 kommentarer:

  1. Dette var nytt for meg og jeg kan ikke annet enn å måpe. Så mye å holde styr på og så flink du er til å gjøre ting på en enkel måte i stedet for å sitte å klage (som jeg vet av erfaring at alt for mange gjør...) mange har mye å lære av deg, inkludert meg. Heldige vi som kjenner deg!! Klem fra Henriette. PS: flaska var lekker!! :-) vil kjøpe meg en selv :-)

    SvarSlett
  2. Takk vennen :))) Jeg er ganske spesiell sa legen og da sa jeg at det finnes bare en av meg så jeg er veldig spesiell . Flaska har jeg brukt to ganger og den er perfekt Klem fra meg

    SvarSlett