onsdag 15. januar 2014

Det nye året kan begynne

Året fikk en annen start enn planlagt også dette året. I fjor ble starten sykehusinnleggelse og i år ble svigermor syk og døde. Nå er gravferden over og vi kan starte en ny hverdag. Sakte og forsiktig vender livet tilbake igjen. Jeg er fysisk og psykisk sliten så trenger litt tid og påfyll av øyeblikk med gleder og smil. Sent i går kveld ringte det på døren og blomster ble levert. Nydelige orkideer og roser som markerer en ny start. Nydelig. I dag ringte det igjen på døren og nydelig rødvin og hvitvin til våre middag-for-to-lørdager ble levert. Vi er klar til å starte det nye året. Nesten. Jeg har så mange følelser inne i meg at det tar litt tid før jeg lander.


 


Bisettelsen og minnesamvær ble vakkert og stemningsfull. En vakker avskjed med en vakker dame. Jeg ønsket å si noen ord i kirken om hvor viktig min kjære svigermor, venninne og nabo har vært for meg. Men frykten for at den andre svigerdatteren med sin høytflyvende livsfilosofi skulle si noe i kirken var så stor at jeg valgte å ikke benytte denne muligheten. Hun visste hvor glad jeg var i henne og det er det viktigste. Nå er hun flyttet fra kapellet og vi har fulgt henne til hennes siste hvile. En dyp varm fred fyller meg ved den tanken. Nå kan jeg slappe av.




Pensjonisten min skal nå begynne å finne sin nye dagsrytme. Han er nokså rastløs og leter etter oppdrag i både hage og hus. Det blir nok ikke lenge før oppussing av rommet ned , gangen og badet blir satt i gang. Men jeg har fredet denne uken fordi jeg må ha ro og fred rundt meg noen dager nå.
Etter hvert skal jeg til fastlegen og starte runden med nye sykehusundersøkelser. Men ikke i dag. I dag skal jeg fylle dagen med glede. Nyte de vakre blomstene vi har fått og bare kjenne at livet er godt. Jeg trenger varmeflaske og piller for å klare det men jeg vet det blir en fin dag. Nå kan det nye året begynne.



4 kommentarer:

  1. Nå kan roen senke seg ja, og godt er det. Alltid tøft å skulle hente seg inn etter en slik tung periode, men det er godt å lese at du tar hensyn til deg selv og roer det heke ned ♡ samme hvordan året begynte er det likevel et nytt år som skal leves til det fulle med det vi har. Kjenn på roen og kos deg nå med pensjonisten din!! ♡ VARM KLEM FRA HENRIETTE

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi koser oss og i helgen fylles huset med ungdommer så nå rer jeg tre gjestesenger og bare koser meg:)))) God helg til deg, håper det blir en fin tur. Mormoren kommer nok til å kose seg skikkelig Klem fra meg :))))

      Slett
  2. Senk skuldrene, ha is i mage, ta til deg alle positive ting som du finner på din vei. Håper den blir rett og fin og ikke noen vonde avstikkere. A har ikke og har lyst til å pensjonere seg, nå tror jeg han grugleder seg. Uansett, dette året bringer både dere og oss nye gleder, kanskje sorger, men vi har vært ute en vinternatt før og senker bare skuldrene og går på. Lykke til med nytt år og nye muligheter.Bare en vei nå, OPP. Klem fra Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hverdagen kommer på plass og munnsår på over og underleppe vitner om det psykiske stresset jeg har vært gjennom. Nå kan jeg puste og tenke mer på meg selv Det jeg finner da er kraftig økte smerter men ellers bra. Erik jobber 20% så har ikke helt mistet kontakten. Denne måneden ble det to dager på jobb pluss et par telefoner og litt mail Det er et stort skritt å ta så forstår godt at han grugleder seg. Ønsker dere en fin dag og snart helg:))) Klem fra meg

      Slett