lørdag 14. september 2013

Etter den søte kløe

....kommer den sure svie. Slik lyder ordtaket og denne gangen stemmer det godt for meg. Etter to herlige uker i Hellas ble det en brå overgang å komme hjem. Mannen fikk feber to timer etter vi kom hjem og har siden vært syk med lungebetennelse. Jeg hadde to fine dager men så startet magen med tømminger i ett sett. Nå er krampene og aktiviteten like sterk som før vi reiste og jeg er nokså motløs. Men slik snakker man ikke om. "Takk, det går bra". Det er det folk vil høre så det er det jeg forteller. Til og med hos legen sa jeg "men vi har det veldig bra altså" etter at jeg hadde fortalt litt om hvor tøffe mine dager er. Men her kan jeg fortelle hva jeg mener for de som ikke vil høre på klagingen min kan bare lukke siden. Så her kommer det: Jeg er så glad for å slippe å ligge til sengs å vri meg i smerte, men jeg er så lei av magekramper, svie, poseskift, bleieskift på stumpen, endetarmspasmer, søppeltømming og bandasjer. Det er noe dritt!!!!! Men det er slik livet mitt er og jeg har ikke tid til å grave meg ned under dyna og synes synd på meg selv. Opp og frem og nyt livet. Hver dag.


 

Mannen er mye bedre. Han er fremdeles på den sterke antibiotikakuren og merker det på kroppen, men nå begynner han å bli rastløs så jeg må holde ham tilbake. Været har vært fantastisk fint etter vi kom hjem på tirsdag. Så fint at jeg har valgt å utsette hagejobbingen og bare ruslet rundt og kost meg i hagen. Nå snur været så jeg kan planlegge alle de tunge jobbene. To bed skal ommøbleres og to bed skal gå fra staudebed til busker slik at det blir mindre vedlikehold. Da jeg var i full jobb var det ikke problem å holde denne store hagen fin og velstelt men nå når jeg ikke jobber klarer jeg nesten ikke noe. Jeg er ikke flink til å være så svak og hjelpeløs. Har ikke lyst å bli flink til det heller, men har ikke noe valg.

Sommerblomstene er like fine så dem steller jeg godt med helt til frosten kommer. Hagen er min terapi og store glede selv om alt tar tredobbel tid nå. Og snart blir mannen frisk nok til å være min assistent. Jeg er heldig og gleder meg til hver dag. Har nesten ikke tid til å gå og legge meg om kvelden. I dag skal jeg vaske vinduer og da vet alle som kjenner meg at jeg har det bra.


8 kommentarer:


  1. Jeg synes det er helt greit at du skriver om dit virkelige liv Annlaug. Det er terapi for meg også å høre at alle er like bra alltid. Jeg føler meg slakk og elendig selv ak nå men det går bra. Men blir litt lei av å høre hvor super flinke alle er hele tiden. Men vi står på og nyter den tiden vi har det bra.. Lykke til med vindus vask.. <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet bedre enn noen hvordan dagen mine er Og hvordan det går opp og ned. Er redd for å skremme deg ved å klage for mye i tilfelle du må gjennom samme operasjonen. Det går greit. Veldig greit. Men det er tøffe dager. Sånn er det bare og jeg hadde ikke noe valg etter jeg var uheldig å bli rammet av disse tarmsykdommene. Sånn er det meg deg også. Tenker mye på deg :))))))

      Slett

  2. Glemte å skrive hvem det var fra hilsen N:M:

    SvarSlett
  3. Det er ikke bare bare å snu negativt til positivt, men som oftest går det greit. Ingenting er umulig sa rørleggeren til meg når jeg kom med mine ønsker for badet, det umulige tar bare lenger tid. Vi skal som du sikkert forsto gå i gang med å få badet slik vi ønsker at det skal være. Så her har det vært ut og inn av bil, butikker, opp og ned trapper, sett på møbler, fliser, dusjer, toalett, belysning og tilbehør. Ikke verdens enkleste jobb når jeg for en gangs skyld er blitt plaget av en vond prolaps og kvalme for måltidene blir så som så, men alt har en overgang. Nå er 98% bestemt og når mannen er ferdig med sin neste arbeidsperiode så går vi igang med riving. Regner med at alt er ferdig i løpet av tre uker når vi begynner. Det er ihvertfall det som er blitt lovet. Omfattene, men kjekt å få det skikkelig.
    så godt at du har en bra dag, viktig å ta vare på slike. Forhåpentligvis går det greit for lungebetennelsen til han som er syk og. Gode medisiner tar knekken på det meste. Kos deg i hagen og ikke slit deg ut i helgen, husk det kommer dager etterpå og. Klem fra Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å se det flott badet men det er vel stor sjanse for at jeg kommer midt i byggingen :))))Lungebetennelsen er nesten borte. En ny sterk medisin tok knekken på den fort selv om magen hans slår krøll. Men det gjør jo min og så da kan han kjenne litt på hvordan jeg har det :)) Liker ikke at du har prolaps så håper du blir bra fort Og så må du huske å spise!!! Klem fra meg :)))

      Slett
  4. vet du hva... her skal du si AKKURAT det du har på hjertet, som alltid. og du trenger virkelig ikke slenge på noe positivt etterpå heller hver gang..!! for det gjør du nemlig ;) du gjør det samme her som du gjør hos legen. dropp det, klag, si hvor dritt det er og PUNKTUM etterpå.

    neste blogg kan være av de litt mer "alltid se det positive" :))

    få det ut annlaug!!!!!!!! kom igjen!!!!! :)

    stoooooooooooooooooooor klem fra henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett!!! Men jeg er så redd for å "drukne" om jeg tillater meg selv å innse hvor dritt dette er Jeg tør ikke!! Og så har jeg virkelig mye å være ekte glad for så det klamrer jeg meg til. Siter ofte på do og banner og steiker med meg selv. Gråter litt ( som jeg gjør akkurat nå) men så er jeg oppe igjen. Virkelig takknemlig for at jeg er født positiv for det er helt sant at jeg føler at dårlige dager er bortkastet energi. Det blir ikke bedre enn dette så det er opp til meg å snu det til noe positivt. Jækla forbanna drittpose!!!!! Orker ikke å henge med hodet. Smil og nyt dagen er mye bedre Akkurat som deg selv:)))))
      Klem til miniblondinen fra maksiblondinen

      Slett
    2. aaaaaaah, uansett litt godt å lese at du "skriker ut"!!! synes du har en god balanse, for du gjør det du må, og jeg kjenner ingen andre som er så flink til å være positiv når det står på som værst. vet du, alle har vi noe å lære av deg, du flotte kvinne...! <3 klem

      Slett