fredag 27. september 2013

Vestland-Tour

 

I morgen begynner min store Tour til Vestlandet. Vinterdekk er på plass på lillebilen og i morgen tidlig kjører jeg til Hønefoss - Gol - Geilo - Ustaoset - Eidfjord - den nye Hardangerbroen- Granvin- Voss- Tysse. Håper på like fint vær som i dag så jeg virkelig kan kose meg med høstfargene på fjellet. Har pakket piknik-kurv, ullpledd og sitteunderlag og reiser i skikkelige turklær for jeg har tenkt å raste ute. Pute og pledd trengs også til mine hvilepauser med seteryggen helt tilbake. Sånn er det når man er litt invalid og drar på langtur. Har også lagt til rette for poseskift i bilen siden det er langt mellom bensinstasjoner på fjellet. Tror jeg har planlagt for alle eventualiteter. Typisk meg

 Hardangerbrua har nylig åpnet
På Tysse skal jeg bo hos min kusine og gleder meg utrolig til å se henne igjen. Hun er nesten som en søster for meg men har ikke sette henne på tre år fordi jeg har vært syk. Mannen er på reinsdyrsjakt på Hardangervidda så det blir bare oss to og ekstra mye tid til prat. Håper han kommer hjem på søndag så jeg får møte ham også. Ungene og jeg har feriert hos dem omtrent hver sommer da ungene var små og jeg var på Tysse hver sommer hele oppveksten og ikke minst i tenårene.
På søndag skal jeg besøke tantene på sjukeheimen. De er min mamma sine storesøstre. Den eldste er 91 år og kvikk som en ungjente til sinns men kroppen er sliten. Blir godt å se dem og klemme dem litt. Jeg skal også kjøre en tur til Børdalen og gården hvor min mamma vokste opp. Det var mitt barndomsparadis hvor alt var fint og godt og det var sommervær hver dag. Vi jobbet på gården med høyonn og dusjet i fossen. Det var brødbil med boller og brus, hviske hemmeligheter på løeloftet, lek og latter og gode bestemorkinn. Nå er gården tom og øde og området ødelagt av monstermaster, men jeg skal likevel opp dit og mimre og minnes.











1 kommentar:

  1. Høres helt topp ut. Du vet å innrette deg. Ha en flott og avslappende tur uten for mye stress og med mange og gode pauser. Høstfjellet i Norge er så flott så jeg misunner deg nesten, men har det greit med det jeg holder på med her og. 30 år gammel tapet, hva gir du meg, og så mye lim at de har hatt planer om at den aldri skulle ned mer. Den er porøs og slipper bare litt om gangen, i harnisk over hvor godt den satt reiste jeg på OBS Bygg og kjøpte meg dampvasker. Nå er det bare veggen som blir våt og ikke jeg. I kampens hete klarte jeg først å trø oppi bøtten med vann, når jeg smurte vann på veggen rant det ned over armene og jeg ble våt der og. Så løftet jeg opp bøtten for at jeg skulle bli litt mindre våt, da helte jeg like godt vannet over meg, så da ga jeg opp, byttet klær og ut og handlet. Så nå er jeg halvferdig med murveggen. Den må være tapetfri når mureren skal sette opp fliser. Arnfinn kommer hjem til neste helg og vi blir hjemme ut uken etter, så om du får tid til å stikke innom denne gang så hadde det vært skikkelig kjekt. Ha en fin tur og ta det med ro, mange pauser og la humla suse. Høres ut som du har lagt inn alle forutsetninger og tatt høyde for alt som kan og ikke trenger å skje. Nyt det Klem fra Else

    SvarSlett