torsdag 28. november 2013

En travel uke

En uke med store utfordringer er nå halvveis. På tirdags var den store reisedagen. Jeg skulle i begravelse til min kjære tante og det ble bil, buss, fly og bil hver vei. Det tok nesten fem timer fra jeg reiste hjemmefra til jeg vær fremme. De fem timene skulle jeg passe tiden med poseskift og avgangstider, unngå prompelyder i posen og ikke minst planlegge hvor jeg kunne skifte stomibandasje for hver etappe. God planlegging ga gevinst for dagen gikk veldig fint. Nesten.
Jeg kjørte hjemmefra i god tid, men med minus 11 grader ute kunne jeg ikke ha for god tid før bussen. Halvveis møtte jeg køen. En helt stillestående kø og jeg fikk nesten panikk. Flyet ville jeg rekke men tanken på å måtte kjøre hjem fra Gardermoen på mørke glatte veier og med smerter tok pusten fra meg. Plutselig løsnet køen og jeg ga gass, fant en parkeringsplass og la på sprang. Bussen lukket døren og begynte å bevege seg da jeg hamret i veggen og fikk stoppet den. Endelig kunne jeg ta smertestillende for nå var mange timer til jeg skulle kjøre bil igjen.
  
 


På flyplassen fant jeg først et toalett, så enda et, men fremdeles hadde jeg god tid. Gate 19 så jeg fra bordet hvor jeg drakk kaffe så bare koste meg. Jeg hadde kun en liten håndveske og hadde derfor ikke sjekket inn. 20 min før avgang reiste jeg meg og gikk til gate 19F. Ny terminal!!! Hadde de bygget ut flyplassen uten at jeg visste det. Der det stod 19 åpnet det seg en lang, kjempelang, korridor. Jeg gikk og gikk og gikk. De ropte siste opprop for mitt fly sa da løp jeg for nå så jeg enden på korridoren. I enden gikk det enda en lang korridor til høyre. Et langt stykke fremme så jeg utgang A. Jeg skulle til F! Jeg løp så de halvhøye hælene på støvlettene klakket i gulvet. Flere andre passasjerer gjorde det samme så jeg var ikke alene om ikke å vite om denne utbyggingen. Det var som et mareritt hvor du løper og løper og ikke kommer frem. Men jeg kom frem og fikk sete nær do og mot midtgangen.
 
 
Begravelsen var vakker med nydelig pyntet kirke, mange fremmøtte og masse blomster. Datter, barnebarn og eldste nevø snakket så fint om henne og vi fulgte båren helt ut til graven hvor hennes sønner og barnebarn senket kisten i jorden. Det regnet selvsagt og gresset var som en våt svamp. Men en fin og rørende stund likevel. Etterpå var det minnesamvær hvor ca 60 personer fikk servert mat etter gammel tradisjon: betasuppe, Hvit dame ( Bergensk festkake) og kaffe. Jeg fikk møte så mange av mine kjære slektninger og andre fra bygda. Det var en veldig fin dag som ga meg mye glede og energi selv om det var en trist anledning. Jeg fikk mange kompliment og de mente jeg så både ung og strålende ut. Noen hadde hørt at jeg var syk men det så de jo at ikke stemte. Sa de. De skulle bare visst hvor mye arbeid det lå bak den fasaden. At det strålte av meg stemmer, for jeg er så utrolig glad. Glad for alt det jeg fremdeles kan gjøre og for alt det gode rundt meg.
I går var dagen derpå og jeg var som ventet helt utslått. Flatt batteri, magekramper og økte smerter. Jeg spiste frokost sammen med lunsj klokken 12. Helt uvanlig for meg men i går var det nødvendig. Dagen før jeg reiste var også en hviledag men de to dagene i seng og sofa var verd det uten tvil. Hvil i fred kjære Tanto vår.
 
 
 

4 kommentarer:

  1. å kjære vene...! måtte gjøre nesten det samme jeg, men da KOM jeg til flyplassen, i det nye bygget, med diiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiger mage og bekkenløsning skulle vi hente bagasjen, DET tok sin tid. Roar vurderte en stund å sette meg i rullestol som vi så sto der... hahahaha, neitakk du! ;)

    Det var fint å du tross alt fikk en god opplevelse, og at du, tross smerten etterpå, er glad for at du gjorde det. Jeg venter sammen med deg til den dagen du skal slippe å måtte planlegge så hardt og ha så vondt etter hverdagslige gjøremål og gode reiser. Det blir bra annlaug!!! det SKAL bli bra!! <3 stor klem fra henriette

    SvarSlett
  2. Takk <3 !!! Håper du slipper å gå så langt i dag God tur. Senk skuldrene og nyt så mye du kan. Dette er en tur du kommer til å minnes alltid så kos deg
    Klem fra meg :))))

    SvarSlett
  3. Flott at du kom deg vel gjennom dagen, hadde bare håpet at du kunne klart det med litt mindre smerter. Alltid kjekt å få gode tilbakemeldinger på utseende. Du ser jo så frisk ut at du feiler sikkert ingenting. Min lege sier at av og til skulle vi kunnet snu innsiden ut slik at folk kunne fått sett, men jeg foretrekker at de sier vi ser bra ut. Ungene i barnehagen mener jeg er på alder med dem og det ønsker jeg av og til. Vi har vært i skogen i dag og. Og i morgen har de og bruk for meg. Håper det roer seg neste uke, selv om de er gøy å være med ungene så er det godt å flate helt ut innimellom. Ha en god natt og en flott, rolig fredag. Klem fra meg som er glad for at du klarte tirsdagen så bra. Skal hilse fra mannen og si at vi håper dere begge slapper av i helgen. Vi skal ha middagsgjester både lørdag og søndag, men gleder oss til det. Gunnar dro til Korea på jobb i dag så det er samboer og sønn som kommer, men det er skikkelig koselig at de vil selv om han ikke er til stede. Og så skal Tristan ligge over så vi får det litt travelt. Slapp av i helgen og kos dere. Klem fra oss. Else

    SvarSlett
  4. En travel og koselig helg for dere Liker å samle familien til middag jeg og:) Vi er litt reduserte etter en festkveld i går. Jeg koste meg med maten men kun grønnsaker og poteter til middag Indrefilet av hjort er ikke helt venn med min mage Men vinen var veldig god:))) Danset gjorde vi også Mye. I dag var vi på Karl Johan og ruslet Det var tilbud på Kappahl så han kjøpte en hel bærepose med topper og en bukse til meg Tidlig julegave:))Tvilsomt så jeg får nok mange flere gaver under treet. Resten av helgen er bare avslapping og litt adventspynting God lørdagskveld til dere og god middag igjen i morgen Klem til dere begge :))))

    SvarSlett