tirsdag 12. november 2013

Hverdagen kommer tilbake

Dagene har vært så tøffe de siste uken og da blir det vanskelig å sette ord på hvordan jeg har det. Jeg har hatt nok med å klarer å holde meg flytende og ikke gi etter for fortvilelse og smerter. Nå begynner jeg endelig å få bedre dager med litt mindre smerter. Det føles som om hverdagen kommer på plass igjen og det er dem jeg savner mest når jeg er syk.



 
Jeg har som dere vet vært på sykehuset til innvendig kontroll og biopsier. Den gode nyheten fra den forferdelig vonde undersøkelsen er at det ikke er min tarmsykdom som har blusset opp igjen. For meg er dette veldig gode nyheter siden jeg er redd sykdommen skal spre seg til tykktarmen. Den er nå kun lokalisert til endetarm og burde være enklere å få kontroll på. Den dårlige nyheten er at de ikke vet hvorfor det er betennelse der inne og hvorfor jeg har så store smerter. Kirurgen skulle diskutere med legene som hadde operert meg og så skulle jeg høre fra dem igjen. Det er tre uker siden og jeg venter fremdeles. Har ikke tenkt å purre på dem for kirurger skjærer. Det er deres jobb. Og jeg tror ikke enda en operasjon er beste løsning akkurat nå. Jeg vet jeg må fjerne endetarmen en dag men utsetter det så lenge som mulig. Jeg har hatt seks store operasjoner på tre år og kropp og hjerne trenger en lang pause. Dessuten kan det bli enda mer sammenvoksinger om de skal skjære mer i meg. For ikke å snakke om arrdannelse nederst med smerter og fantomsmerter. 




Smerter kan jeg ta piller for å dempe. Et enda større problem er den totale utmattelsen jeg har enkelte dager. Det føles som om batteriet er helt tomt, både fysisk og psykisk. Jeg er totalt utmattet og orker knapt kle på meg selv. De dagene strever jeg forferdelig. Jeg kjemper mot med alt jeg har for jeg vil ikke ha det slik. Om natten sover jeg som en stein og likevel våkner jeg og føler meg helt utmattet. Som om jeg har vært på en sen fest og drukket og spist alt for mye. Grusomt!. Det gir seg utover som regel utover formiddagen men noen ganger går det bare over til en følelse av utbrenthet og totalt mangel på energi. I dag våknet jeg klokken 05:02 og følte meg uthvilt. Kanskje det snur nå? Håpet er der men skal til en del utredninger hos ulike spesialister fremover. Jeg gir ikke opp og kjemper meg videre på gresk kurs, gåturer, hagelag, shopping og hva det enn skulle være. For meg er det viktig å få nye impulser og positiv energi. Impulser som ikke innebærer utmattelse og en umenneskelig fysisk smerte. Men faktisk har jeg det veldig bra og lever livet hver dag med en intens glede og takknemlighet.
 
For en uke siden var det min fødselsdag og jeg fikk så mye oppmerksomhet og varme, gode hilsener. Rørende og gjennomtenkte gaver fra sønnene mine, datteren og svigersønnen, mannen og fra Sira. Det varmer og styrker og jeg suger til meg alt det positive jeg kan. I går var vi hos svigerforeldrene og spiste formiddagsmat. De nærmer seg 87 år men svigermor var i full gang med klesvask og sengeskift. Mannen og svigerfar dekket bord mens jeg slappet av. Svigerfar hadde kjøpt egne rundstykker uten linfrø til meg. Tenk at han husket det. Jeg samler på gleder!
 
 

9 kommentarer:

  1. Nå først leste jeg bloggen din og fikk svar på det jeg spurte deg om i inn-boksen din ;( Men håper det går bra videre med deg og at du slipper fantomsmerter vis du blir operert igjen.
    Klem N M <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm hvorfor kom mannen min sitt navn her..Kanskje jeg glemte å skrive anonym . :P
      N M..

      Slett
    2. Stusset litt og lurte på om jeg kanskje hadde forklart med dårlig her. Men det viser bare at du tenker på meg :))) Tusen takk Og lykke til med dine utfordringer neste uke. Du har tøffe dager foran deg. ( Vil du ikke ha mannen sitt navn her så bare sletter du. Men hils ham fra meg)

      Slett
  2. det er forferdelig å gå rundt slik å vente på noe du er redd skal være noe skikkelig fælt... at du ikke "tør" å mase på svar, fordi du frykter svaret, så skremmende det må være!!! jeg sitter her og holder meg på magen, prøver å late som om jeg kan kjenne hva du går gjennom, men klarer det selvsagt ikke. Du er så sterk i troen, og du er så sterkt bevisst din egen hverdag, at det overgår enhver "frisk" persons ideer om hva ditt smertehelvete innebærer. Vi rundt deg føler med deg, og det er så vondt å ikke kan finne en trylleformel som kan ta bort alt det vonde..!!! du er så sterk når du finner gleder å nyte, du er så sterk når du klarer å stå opp og du er så sterk når du viser deg så svak. Ønsker deg en riktig fin uke, og jeg venter i spenning sammen med deg..!!! <3 stor klem fra henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er heldigvis psykisk sterk. Gode gener og lang trenging etter en barndom og et liv med mange utfordringer og kriser. Det gjør at jeg kan fokusere på det som er positivt og så få styrke til å ha fine dager. Men jeg er ikke så tøff som det virker alltid. Skulle vært hos fastlegen min for å få ballen i gang, men utsetter det fordi jeg ikke orker. Da må jeg kalle en spade for en spade og tårene kommer. I dag skinner solen her og mannen har fyrt i ovnen. Jeg våknet fin i dag også så da blir det nok enda en fin dag Og det liker jeg :))) Ha en fin dag med lesing og barnekos du også. Nærmer seg juleferie og litt fri for deg. Varm klem fra meg til deg:))))

      Slett
  3. Håper at det nå er tiden for at ting snur. Så greit at det ikke var samme betennelse som blusset opp igjen. De finner nok ut hva de skal gi deg slik at denne og trekker seg tilbake, Kirurgen kan bare la være å skjære da. Det er sant som du sier at smerter er det mulig å ta bort med medisiner, men du skulle nå helst vært smertefri nå. En flott årstid til å gå tur i med frost og kulde som river litt og gir oss røde roser i kinna og en fyrlykt til nese, og ikke slikt fordi vi er dårlige, men så lenge vi er godt kledt så gjør det ingenting, det bare frisker opp. Berit døde fordi kroppen hennes ville ikke mer. De var en flott begravelse og presten la ikke skjul på hvordan hun hadde hatt det. Ett verdig minne synes jeg.

    I går morges klokken ti over sju ringte det på døren og der sto mannen utenfor og overrasket meg skikkelig. Han trodde at han skulle klart å ta meg på sengen, men den gang ei. Jeg kryper tidlig til sengs og står tidlig opp når jeg er alene hjemme, så denne tutta var ferdig med frokosten og satt og leste avisen når han kom inn.Han hadde fått avløsning for værmeldingen var så dårlig at hadde han blitt med båten ut igjen så hadde han ikke fått kommet hjem før ett stykke ut i neste uke, Så dermed kom de siste skapene på plass. Nå mangler bare litt maling på karmen, det må vi ha for det er satt på foringer siden flisene bygger litt ut på veggen, men jeg er skikkelig fornøyd. Alle tiders å ha vaskemaskin borte fra badet.

    Håper at du har våknet opplagt i dag, Trett og utslitt kan noen og enhver bli når smerter og vonde tanker bryter ned psykisk, ikke greit i hele tatt. Gled deg til nissene skal ned slik at den stakkaren din slipper å stå der alene, da har du og andre og kjekke ting å styre med. Ha en flott dag, Nå skal jeg snart vekke mannen, kjekkere å være to sammen når frokosten inntas. Hils din mann og ha en super dag. Klem fra Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Else:))) Har heldigvis en fin morgen i dag også Mannen jobber torsdag og fredag ut året så vi har mange frokoster sammen og det hjelper utrolig. Været er nydelig her Kaldt men helt blå himmel så jeg skal nok ut på en tur i dag også. Skulle vært på kurs i kveld men avlyser det for jeg kjenner at nå må jeg ta det litt rolig Var på hagemøte i går også men da styremøte og kortere tid og reiseavstand. I kveld blir jeg hjemme foran peisen Og som du sier er det snart nissetid! I fjor var jeg sengeliggende så da måtte jeg ha hjelp til nisser og pynt.
      Så kjekt å bli overrasket tidlig på morgenen. Vet du alltid setter pris på få ham hjem igjen så dette var nok en ekstra glede. Og badet blir ferdig i god tid før jul. Gleder meg til bilder.
      Ha en fin dag og kos dere sammen. Hilse ham og god klem til dere begge:))))

      Slett
  4. Hej Annalug! Tänker på dig varje dag och hoppas att du slipper dessa smärtorna så småningom<3 Det är inte konstigt att du känner dig psykiskt helt trött, det tar på krafterna och kämpa varje dag som du gör! Du är duktig på och hitta små glädjeämnen i vardagen, det är bra! Snart kan du börja ordna med dina Nissar:-) I år orkar du ju mycket mer än förra julen! Önskar dig en bra dag. Hoppas det är sol där också, liksom här idag! Klem Riitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Riitta :))) Gleder meg ekstra til nissene og pynt i år siden jeg var så syk sist desember. Her er nesten vårvær i dag og jeg vet dere har fint vær også for jeg snakket nylig med min venninne Hun har flyttet fra Uddevalla til Gøteborg nå. Ønsker deg også en fin dag og kos deg i dag uten regn. Klem fra meg:)))

      Slett