mandag 24. februar 2014

Våren er på vei

Det er stiv kuling i skogen og regn men vår i luften. I bedet spirer tulipaner og krokuser der snøen har smeltet. Våren er på vei og det er tidlig. I dag er det 24.februar og en dag jeg har notert meg været i femten år så derfor vet jeg det er tidlig og frykter at en ny frostperiode vil knekke de små spirene. 24.februar og min svigermors fødselsdag. Hun hadde blitt 87 år i dag men døde for to mindre enn to måneder siden. En del av familien skal samles hjemme hos svigerfar i kveld. Slike dager er det godt å være sammen. Sammen i sorgen og i de gode minnene.


Dere så kanskje på Facebook at jeg endelig har fått ny time på Ahus. Jeg ble lovet en time innen en måned, altså innen 3.mars. Da jeg ikke hørte noe fra dem ringte jeg og spurte. De hadde sendt brev til meg to uker tidligere med dato 2.mai. To måneder etter datoen de lovet meg. Jeg fortalte at det kan jeg ikke klare så jeg må snakke med min fastlege. Hun kikket i papirene min og kommenterte at jeg hadde vært her mange ganger. Leste videre og plutselig flyttet hun datoen frem to måneder til 7.mars. Hvorfor har jeg ikke ringt dem før? Nå prøver jeg å holde ut disse to ukene frem til dr Riis skal undersøke meg. Det går ikke så bra for maksdosen piller hjelper ikke lenger. Har time hos fastlegen i morgen. Hun hadde fri i dag så har avtalt krisedosering med sykepleieren. Har noen rester fra sist operasjon. Ønsker meg en fin dag i dag så får det bli som det blir i morgen.



Vårt nye rom er ferdig og jeg er så fornøyd. Tak og vegger nye med lyse og lekre farger. Gardiner og nye møbler er på plass. Skiathoskattene mine passer perfekt i den nymalte, hvite vinduskarmen og det gjør også den fine vasen jeg har arvet av mammaen min. Overmadrass til sovesofaen og nakkestøtte er bestilt og et lite bord til kaffekoppen skal kjøpes. Lamper og bilder har jeg ikke bestemt enda. Må bli kjent med rommet før jeg vet hva som passer.
Min litt rastløse pensjonist har allerede begynt på entreen nede. Den er ved siden av det nyoppussede rommet og fører direkte ut til terrassen. Gulnet panel skal bli lys og fin.



Jeg har små lommer uten smerter og med litt energi i løpet av dagen. De er det viktig at jeg fyller med noe som gir meg glede. Støvsuging er ikke en slik ting men å stelle med sommerplantene mine er. Da storkoser jeg meg, nyter og er lykkelig. Nede i kjelleren har jeg dekket et helt bord med planter som skal overvintre. De har fått ekstra lys og litt vann i hele vinter men i løpet av uken er planen å få hjelp til å flytte alle ut i hageboden Der har jeg plastdrivhus til de minste, plantelys og varmeovn. Når det rommet er overfylt av sommerblomster i god vekst er våren i gang for meg. For en glede som venter meg. I fjor fikk jeg ikke sådd frø som jeg pleier og det tar jeg ikke sjansen på denne våren heller. Men våren kommer og nå er den på vei.














2 kommentarer:

  1. Synes du høres ut som en tøff dame. Jeg heier på deg😄
    Jeg er selv syk med fibromyalgi og utmattethet, men mine utfordringer settes i et annet perspektiv når jeg leser om dine utfordringer.
    Håper du fortsetter å dele litt med oss andre.
    Masse klemmer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:)) Alle utfordringer og smerter er relative. Dine er store for deg og mine er store for meg. Ta likevel vare på hver dag og gjør den så fin som mulig:)))

      Slett