torsdag 27. februar 2014

Noen dager er det all right

Andre dager ikke. I dag er det ikke, og i går var det absolutt ikke. De nye medisinene hjelper men ikke godt nok. Jeg har kjempet meg gjennom en lang natt og nå morgen. Jeg er så sliten og så lei at nå har jeg problemer med å samle positiv energi. Derfor skriver jeg blogg i dag. Samle tankene og få se det svart på hvitt at det er synd på meg men at jeg har mye å være glad for likevel. Sånn er det bare. Syv dager igjen. Syv dager til hva? Til å snakke med en lege på Ahus og gi ham de opplysningene han trenger for å sende meg videre. Han har ingen mirakelkur så smertene vil ikke forsvinne neste fredag. Men da begynner ballen å rulle og det er et stort fremskritt. Fastlegen har snakket med dem i dag om økt og endret medisineringen før hun ringte meg. Jeg skal til henne igjen straks jeg har vært på Ahus. Hun slipper meg ikke!



Håpet om at de nye medisinene virker er stort så jeg kjenner en spire av yr glede ved tanken. Da kan jeg være en stund ute med plantene mine i hageboden. De koser seg i lyset og har allerede begynt å spire. Jeg bruker meditasjon som et middel til å klare dagene men det er enda sterkere enn meditasjon å stelle med blomstene mine. Jeg har Pelargonia i 4 varianter, Fucsia, Hortensia og Oliventre. Georgineknollene ligger i kjelleren en stund til. En av mine venner skriver i sin FB status at de har sol. Hun bor på andre siden av Oslofjorden så da er det lov å håpe at den kommer hit også. Jeg tviler for ute er det helgrått. For en tid siden kjøpte jeg sånt lys som gradvis skal vekke meg om morgenen. Det er en behagelig måte å våkne på og gir meg en følelse av sol og lys i hodet. Ikke det samme som solskinn men et lite bidrag.



Mannen er nede og maler i dag også. Nå er det yttergangen som males. Jeg skal ned og se hvor fint det blir så snart den doble dosen virker. I går hadde vi den første visningen av det nye rommet Den kommende bruden var på brudekjoleinspeksjon sammen med sin forlovede. De likte rommet like godt som oss. Når bare mannen blir ferdig der nede så kan vi ta det i bruk.
I ettermiddag skal jeg stelle meg og pynte meg litt for da skal vi på biltur. Ikke så langt, men ut blant folk skal jeg og det gir ny energi selv om jeg blir sliten. Apotek og Nille er planen. Nye medisiner og nytt pledd bare må jeg ha og mens jeg er der og har bærehjelp kan jeg hamstre litt mer stearinlys. Levende lys er en kilde til glede og energi i denne mørketiden så her er ingen krok mørk.



 

Greskkurs og middag med greskdamene i morgen har jeg meldt forfall til. Jeg hadde ikke engang klart bussturen så det er helt utenkelig. Å lese lekser med tunge greske gloser og hodet fullt av medisin er heller ikke enkelt. Kurskvelden for to uker siden holdt meg svevende i dagevis så det er kjempetrist at jeg ikke kan klare det i morgen.



Jammen fikk jeg en liste med glade ting i dag også. Nå klør jeg på nesetippen så da vet jeg at morfinen begynner å virke. Kløe er en kjent bivirkning men kun på nesetippen er jeg visst alene om. Jeg har en overfølsom kropp som reagerer sterkt på plast, parfyme, nikkel og metaller. Ikke rart legene synes jeg er en gåte.

4 kommentarer:

  1. Føler med deg kjære venn! Håper du finner noe fint på Nille og at legen på sykehuset knekker koden Annlaug!! Det er på tide !! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk kjære deg. Det håper inderlig jeg også for akkurat nå er livet for tøft. Takk for omtanken. Det varmer Klem fra meg :)))

      Slett
  2. Det er håp i hengende snøre heter det og det er håp om at nye medisiner virker bedre enn de du har brukt. Det er godt du har en forståelsesfull fastlege som står litt på og tar ansvar. Håper bare at du kan få noen skikkelige svar neste fredag om hva som kan gjøres slik at du kan begynne å se frem til en strålende vår og sommer , ja resten av tiden. I mellomtiden får du ta og bruke kreftene på det som er positivt og ikke gi deg. det er bare en vei som du skal og det er frem og smertefri om ikke alt for lenge. Hils mannen og si han er like dyktig som min. God bedringsklem fra oss som er på hytta. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff,jeg er så treg til å svare deg. Men jeg leser dine kommentarer i mailboksen straks de kommer og så glemmer jeg og gå inn her og svare. Jeg setter sånn pris på at du følger og støtter meg. Jeg vet du er bare en telefon borte og bare tanken gjør meg sterk. Du er vel hjemme igjen nå og mannen tilbake på jobb. Blir en stor overgang for ham å bli pensjonist. Erik storkoser seg men blir litt rastløs av å vente på at jeg skal klare å stå opp Han vil helst vi skal gå turer, brenne bål og kose oss. Det vil jeg også så inderlig. Men nå ligger jeg nå her igjen og prøver å skru ned forventningene til i morgen så mye jeg kan mens jeg spiser piller over maksdosen ( etter avtale) Ønsker deg en god helg og takk igjen for at du alltid er her Klem fra meg :)))))

      Slett