søndag 28. desember 2014

Romjul

Tiden mellom jul og nyttår er romjul. Den tiden jeg nyter og koser meg mer intenst enn resten av året. Huset er julepyntet i alle rom, kjøleskapet bugner av mat som vi kun spiser i julen. Det er god tid til alt. Ikke skal vi i besøk og ikke får vi besøk så derfor kan jeg dabbe rundt i kosedress hele dagen om jeg ønsker. Det er tid for lesing, for spill, for julesang og for gode filmer. Det er fred og ro og glede. De røde fargene sammen med levende lys og messingfargede lysestaker er så vakkert at jeg ofte blir rødt. Juletreet har fått godt blandet drikkevann og begynner snart å spire. Det dufter nydelig gran i hele stua. I alle lys er det adventsstaker eller adventsstjerner. De lyser opp rommene med en vakkert skinn på denne mørke årstiden som gjør at jeg ønsker å beholde dem så lenge som mulig ut i januar. På Facebook leser jeg om stuer som blir renset for julepynt allerede nå mens jeg nyter og koser meg i julehuset vårt. Treet har kun stått i stuen i fem dager og det samme gjelder duker og gardiner. De skal få glede meg lenge enda for hos oss er det romjul helt til vi pakker julen ned.


Sist romjul lå svigermor på sykehus og kunne ikke være sammen med oss. Hun sovnet stille inn 5.januar. Denne romjul stoppet hjertet til vår kjære Søster å slå. Selv om det er vonde og tunge tap så endrer det ikke den gode følelsen jeg har for romjul, for livet. At Søster er borte er så utrolig vondt og har ikke egentlig gått opp for meg. Jeg har mistet så mange av mine aller, aller nærmeste. Det gjør at jeg tar vare på livet og på dagene med større glede. Romjulen er en stille tid og gir rom for mange tanker og minner. Noen gjør vondt og noen gir styrke. Men de er alle en del av livet.



 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Torhild og Gunnar28 desember, 2014 11:01

    Koselig å se så nydeligt du pynte. Her i stuen er alle lys på advendtstaker, stjerne og juletre tent. Jeg nyter denne tiden. fred og ro i heimen. akkurat nå er det bare min kjære mann og meg som er hjemme, ja Isac også. Kristine er i Kristiansand hos sin kjære Leif Gunnar og Sveinung og fam er nede men lar oss to få ha julefreden i fred. Håper alt er vel med dere begge to. Glad i dere. Romjulsklemmer fra oss. <3 <3 <3

    SvarSlett
  2. Tusen takk :))) Jeg leste denne koselig hilsenen samme dag men skulle svare litt senere og da ble det plutselig veldig sent Glad i dere også <3 Klem fra meg

    SvarSlett