søndag 21. desember 2014

Skittensøndag

Siste søndag i advent var fra gammelt av kalt skittensøndag. I dag er det i tillegg Tomasmesse og da lyste man i norrøn tid julefreden fra denne dagen, for nå skulle alle forberedelser være ferdige til jul. I vårt hjem var det alltid en ekstra koselig dag. En dag når måltider og rutiner ikke var å nøye for mamma skulle gjøre siste innsats for å bli ferdig til jul. Denne søndagen var det faktisk lov å gjøre rent selv om det var søndag. Både da jeg var liten og da mine gutter var små var denne dagen spesiell. Jeg fikk vandre rundt i morgenkåpe og tøfler til langt på dag. Spise når jeg ville spise og middagen var noe lettvint som vi varmet opp selv. Men soverommet vårt måtte ryddes og vaskes. I hver krok. Mamma ble også veldig glad for hjelpende hender til sølvpuss eller annet. Denne søndagen bakte vi lyse kakemenn som vi ungene malte pynt på. Hun ventet til siste dag med disse de forsvant fra boksene av seg selv. Sikkert mus..... Var det tåke denne dagen sa mamma at det var kakelinna. Varmen fra alle komfyrene laget tåke, sa hun, med røde glade kinn.


Skittensøndag i år blir noe ulik de andre. Alle juleforberedelsene er ferdig frem til lilla julaften. I morgen skal vi handle matvarer som mangler for mange dager med jul og helg. To pakker er sendt til oss med posten og de vil bli hentet så fort de kommer. Tross økende betennelse og smerter har jeg vært flink å planlegge alle gjøremål og mannen overtok hele julebaksten. Derfor er jeg ferdig med alt jeg ønsket å gjøre pluss enda litt mer. I natt var jeg oppe to ganger for medisiner så derfor våknet jeg uten smerter i morges. Mannen har akkurat gått til skogs for å hente juletreet vårt. Klart at dette blir en koselig skittensøndag.


1 kommentar:

  1. Likt hos oss. Ikke så nøye med noen ting denne dagen. Men soverommet må gjøre rent denne dagen og klær vaskes. Alt skal være klart til pynting lille julaften. I dag fyller en av søstrene mine år så dagen er jo litt spesiell slik og. Du får kose deg og glede deg til ett fint tre som jeg er sikker på at Erik finner. Håper det ikke blir for mye smerter i julen slik at dere får ei fin feiring. Klem fra Else.

    SvarSlett