onsdag 31. desember 2014

Året som gikk

Jeg skal ikke oppsummere året som har vært, men denne siste dagen er en dag for ettertanke. En dag og se tilbake og minnes. En dag for å oppsummere gode og vonde opplevelser. Nyttårsforsetter har jeg aldri men gir meg selv ros for det jeg er fornøyd med. Året som gikk har selvsagt vært preget av økende smerter, legeundersøkelser og medisiner. Men det har også vært et år med begravelse og bryllup. Glede og sorg tett sammen i løpet av et år. Det gir sterke svingninger av følelser og refleksjoner. Den sterkeste følelsen jeg har når jeg ser tilbake på året som gikk, er takknemlighet. Takknemlighet for at jeg har evnen til å nyte og være glad for små detaljer. Være glad for at selv på en dag som er så smertefull at jeg ikke får puste likevel kjenner at livet er godt.
 
Jeg har så mye å være takknemlig for at jeg kunne skrevet en hel bok. Det er ikke nødvendig for i mitt hjerte vet jeg selv hva og hvorfor. Men uten alle de gode vennene mine, og den lille familien min, hadde jeg vært fattig. Takk så inderlig for all den omsorgen dere har vist meg. Takk fordi dere er der for meg. Alltid. Både på mine gode og på mine grå dager.




Nå står det nye året klar med sine utfordringer. Mandag er min beste dag. Da føler jeg at jeg har mange nye ubrukte dager foran meg. Dager som jeg kan fylle med gode stunder og opplevelser. Noen dager går det ikke og da gråter jeg og kjemper for å komme videre. Nå ligger et helt år med nye ubrukte dager foran meg. Klart jeg gleder meg.



I kveld skal vi ha fest for to i skogen. Tradisjonen er å servere en helstekt kalkun enten vi er to eller mange. Festbordet er dekket og maten er klargjort. Spillet vi fikk til jul er om steder i verden. Der er vi ikke kun halvflinke begge to, så det kan bli en spennende utfordring etter middagen. Før midnatt kler vi oss i ull og tykke jakker og går ut i hagen for å se det nye året bli åpnet med raketter og lange stjerneskudd. Jeg skal forberede meg til kvelden og sene nattetimer med mye hvile og både sårstell og sprøyte. Det er både vondt og nedverdigende men nå er jeg snart i mål med ønsket om å få være hjemme jul og nyttår. Det kan vi feire i huset i skogen i kveld. Sammen med alt det andre. Godt nytt år til oss alle.


 
 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar