søndag 8. desember 2013

2.søndag i advent

Noen dager er det vondt å våkne. Det føles som et tett teppe med virkelighet er trukket over hodet og dekker øyene. Jeg vet at dette teppet løser seg opp utover dagen fordi jeg jobber intenst med å fjerne det. At mannen med sitt hekseskudd kvitrer rundt meg og fyrer i ovnen og er så glad for den nye dagen, hjelper ikke. Jeg trenger å være alene og i ro slik at jeg kan gå inn og hente frem krefter og glede.



Det er ikke rettferdig at jeg skal ha så mye vondt, så mye nedverdigende, så strenge dietter, så strevsomme dager. Det er ikke rettferdig! Jeg har så mye å gi og dele. Jeg har så mye jeg har lyst å gjøre, å oppleve, å føle. Det er ikke rettferdig!

En sånn dag var det i dag, 2.søndag i advent. Advent og lysfest er en av mine fineste tider, men likevel overmannes jeg av situasjonen og smertene. Heldigvis har jeg lært meg teknikker til hvordan jeg kan snu tankerekken. Jeg har en tung ryggsekk med livserfaringer. De er så vonde og så mange at jeg tidlig i livet måtte lære meg hvordan jeg skal ta fatt i livets gleder for å komme videre.

Hvorfor skriver jeg om denne grå starten på dagen her i bloggen når jeg kunne skrevet om den fine snøen og hvordan jeg gleder meg til jul? Jeg gjør det for å fortelle at det finnes grå dager i alles liv. Vi har alle vårt å streve med selv om det skrives fine ord på Facebook. Samtidig hjelper det å rydde i tankene mine. Skrevet her får hvert ord mer makt og betydning og jeg må kjenne etter om det virkelig er dette jeg ønsker å si.

Morgenen har gått over i dag og teppet er borte. Jeg puster fritt og lett igjen. Smertene skal jeg nå dempe med en pille og de lange morgenstundene på do er jeg ferdig med. Nå sitter jeg her og skriver med et yrende fugleliv like ved siden av meg. I dag er det fire dompapp par her sammen med alle meisene. Naturen er dekket av snø, årets første. Mannen har vært ute på en liten tur, men nå hører jeg han stampe snøen av seg og vil nok inn og ha kaffe. Jeg skal skrive julekort foran vedovnen og nyte dagen med hele meg. Det er da jeg virkelig lever. Når jeg intenst kan kjenne gleden av den gode varmen, papirkvaliteten, det friske vannet i glasset, forventninger, lukten av tørr ved og ikke minst følelsen av å være elsket. Det er da jeg er meg og det er da jeg lever. Endelig er det 2. søndag i advent.


 
 
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Prøver meg igjen. Ikke kjekt å lese at du strever slikt om morgenen. Jeg sitter her og ønsker forandring både for deg og været. Snøen som lå som ett flott teppe over alt i går har forandret seg til slush og issørpe. Trærne står nakne og takene er tomme for snø. Hadde jeg kunnet trylle så hadde du vært smertefri uten piller og vi hadde att hvitt heldekningsteppe med ett par minus og at det hadde holdt seg til over nyttår minst. Godt at små piller hjelper, men vi skulle kunne klart oss uten. Jeg skal ta en tur på solstudio for når det er så grått og trist ute så lyser i hvert fall det opp litt. Jeg trodde at jeg skulle være alene i julen, men har noen som inviterte seg selv for de hadde lyst til å feire med meg så vi blir i hvert fall syv til bords, så nå koser jeg meg med mye stearinlys og juleforberedelser. Tydelig godt inspirert av lysfesten din med nisser rundt omkring. Ha en flott ettermiddag, og helst uten flere piller i dag. Klem Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!!! For din omsorg og omtanke. Tusen takk:)))))) Klart du ikke skulle være alene på julaften. Det hadde de ikke godtatt, det er jeg sikker på. Forstår at Arnfinn ikke er hjemme i julen men du har heldigvis stor familie rundt deg. Kos deg med adventstiden Så kjekt at min lysfestglede smitter. I dag har vært en lei dag så har ikke engang tent adventslys nr 2. Gjør det i morgen i stedet for da vil jeg ha en bedre dag! God uke til deg. Håper du ikke skal jobbe like mye som sist uke. Vi trenger tid til oss selv og til å nyte denne tiden. Klem fra meg:))))))

      Slett
  2. Jippi, ha en superflott andre søndag i advendt. Denne gangen gikk det.E

    SvarSlett
  3. det ER urettferdig, og det er SÅ godt å lese at du faktisk skriver det, roper det ut, høyt!!!! ...for så være ferdig med det, for denne gang. For en egenskap!!! Det er mye å glede seg over i denne tiden, og det gjør nok at man kanskje føler det som ekstra "klagende" å skulle sette ord på så mye smerte, når det er så mye fint og så mye lys og varme rundt om kring. Men desto viktigere å si det!! "jeg har det ikke bra nå!!!!!, bra det er noe fint å se likevel"

    Jeg har vært hos en lege med større forståelse på kortere tid enn de andre "late-som-jeg-er-lege" personene jeg har vært utsatt for, så jeg er nå lettet og ser for meg en stor forandring på nyåret!

    Fikk bakt en sort julecookies idag, men må nok lage en porsjon til, for det er bare noen få igjen ;)

    stooooooooooooooooor klem til deg, du vidunderlige dame!!!!! -Henriette-

    SvarSlett
    Svar
    1. Se svar i kommentar under:) Skrev feil plass ......

      Slett
  4. Tusen takk kjære deg fordi du forstår <3 Hadde tenkt å sende deg en melding men i tilfelle negativt møte så ville jeg vente til over helgen. Nå ble jeg glad!!!! For at du har møtt en som forstår. Bak mer julecookies du og kos deg med førjulsgleden. Du er en spesiell dame som jeg er så glad i.Håper alt går i din retning nå Ønsker deg en fin uke med lesing og julepakker.
    Kjempeklem fra meg :))))))

    SvarSlett