torsdag 12. desember 2013

Juleglede

Det nærmer seg jul og butikkene er full av gode tilbud. Jeg har en liste over alt det jeg ønsker å gjøre før julen ringes inn. Det er lenge siden jeg sluttet å stresse til jul men i år er det helt nødvendig fordi jeg blir så sliten. Særlig om morgenen når magekrampene kverner og svetten siler. Da henter jeg frem krefter fra lageret mitt og tar pusteøvelsene mine i en stille krok for meg selv. Jeg har vært hos soneterapeut to ganger og sist fikk jeg tre små nåler i øret. Hun jobber med styrking av blodtilførsel til endetarmen som er koblet av og nålene er for tykktarm og tynntarm. To av nålene falt ut i går mens den siste gjør jobben fortsatt uten at jeg merker noen forskjell i tarmområdet. Har like mye smerter men har sluttet å blø fra tarmen så fortsetter nok behandlingen etter jul.




Listene over hva som skal handles og hva som skal gjøres er like store i år som i fjor. Det krever nøye planlegging og mange hvilepauser men da blir både handling og pynting en glede og ikke et mas. Akkurat slik jeg ønsker at denne tiden skal være. Min snille mann er fantastisk og hjelper meg gjennom både dagen og de arbeidsoppgavene jeg har som mål å utføre. Men så fikk han akutt lumbago! Det var ikke med i planleggingen og har ført til endringer i rekkefølgen av gjøre-listene mine. Vi har ikke fått opp lysene på huset og juletrærne ute. Tradisjonen er at Julehuset åpnes med gløggseremoni noen dager før Luciadagen. I år blir det dagen etter, håper vi.



 

Inne i huset er det lys i hver krok og det dukker opp en ny nisse hver dag sammen med de vakre englene mine. Huset er pyntet med lilla og sølv til et par dager før jul. Til og med håndsåpen på badet har lilla farge og selvsagt håndklær og pynt. Englene passer fint inn med denne adventspynten så de kan spres over hele huset mens nissene i rødt samles i og rundt peisen. Kjøkkenet blir gradvis mer og mer rødt så fort julegardinene er oppe midt i desember, så der må den lilla pynten bort i dag.
Ingen kan være i tvil om at jeg er veldig glad i jul etter å lese hvordan jeg styrer på med nisser, pynt og engler. Jeg storkoser meg og nynner og smiler mens jeg flytter all pynt opp på loftet slik at det blir plass til julesaker uten å bli overlesset.











4 kommentarer:

  1. Nydelige bilder av et flott julehus! :) mange kunne lært av deg nå i disse hektiske julesager....! Det krever å planlegge slik du gjør, men du vinner på det likevel ;) alke burde vi brukt litt lenger tid, for før vi vet ordet av det er denne fine juletiden over. Kos deg videre med nisser og engler i det nydelige huset ditt ♡ klem fra Henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har brukt noen år på å finne den rytmen som er riktig for meg slik at jeg kan kose meg I år er det vondt å planlegge siden jeg er så slapp og har så mye smerter. Men tror ikke jeg har kost meg så intenst noen gang. Men har jo trening i å være syk i julen også da :) Julen 2009 måtte jeg krype rundt og 2012 var mellom to sykehusopphold. Tenker jeg tilbake på de julene har jeg det behagelig og fint nå Klem fra meg:)))

      Slett
  2. Så nydelig Annlaug! Jeg bruker også god tid...må fremdeles hvile innimellom...selv om formen er mye bedre.....kos deg fortsatt med listen og pyntingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Brit. Du er flink å lage det trivelig og koselig rundt deg du også har jeg sett. Fortsatt god førjulstid til dere Klem fra meg:)))

      Slett