onsdag 30. juli 2014

Ahusdag ferdig

Jeg fikk fremskyndet undersøkelsen tre uker fordi jeg var på legevakten i Stavanger på fredag. Og det var veldig bra for nå kan jeg begynne å glede meg til resten av sommeren og deilige, late dager på Kreta.


En noe søvnløs natt og en vond formiddag ble det som jeg trodde. Å ta klyster med påfølgende kramper i en overbetent endetarm er helt ubeskrivelig vondt. Men nødvendig for at undersøkelsen skulle bli vellykket. På Ahus møtte jeg en flink og hyggelig utenlandsk kirurg. Sykepleieren hjalp meg på med sykehustrøye og lang bukse med stort hull bak. For et syn jeg må ha vært. Så fikk jeg en nål i armen og bra med smertestillende og avslappende. Jeg sløvet meg gjennom selve undersøkelsen. Ikke vondt annet enn når han blåste den opp med luft. Det var mye betennelse der. Mer enn jeg hadde trodd.
Nå har kirurgen laget en plan for hvordan jeg skal stelle sårene og hvilke medisiner som er nødvendige for resten av sommeren. Han ønsket meg god tur til Hellas og sa at det var dyktige leger dere også om det skulle bli nødvendig. Det tror jeg ikke det blir. Jeg skal ha med meg en ny kur antibiotika hvis jeg får feber, smertestillende i tre styrker, sterilt saltvann, kompresser, kateter osv. Jeg må hvile en del fordi jeg har fatigue og fordi jeg blir veldig sliten av alle pillene. Å hvile på en solseng på en strand i Paleochora blir fantastisk. Jeg gleder meg!!!!!



I oktober skal jeg tilbake og da skal det tas en avgjørelse om jeg skal amputere endetarmen. Legene har bestemt seg men de venter på meg. De er helt klare på at det er eneste løsningen. Jeg er klar jeg også for sånn som jeg har det nå kan ikke fortsette. Men først skal jeg ha med meg sommeren. Det forstod kirurgen godt og sa jeg skulle komme til samtale etter ferien. Det er en stor operasjon og muligheter for mange komplikasjoner. Men med noen går det veldig bra. Kanskje det er min tur til å være en av de heldige nå?




Jeg er lettet og glad nå. Fordi jeg er ferdig med undersøkelsen, fordi jeg slapp å legges inn akutt og fordi jeg får med hele sommeren med besøk i Huset i skogen, Paleochora og bryllup.







4 kommentarer:

  1. Ønsker deg riktig lykke til og er glad for at du har bestemt deg. Få det unnagjort så snart som mulig etter ferie, og ja, selvflgelig skal du være iblandt de som har gode resultater. Hilsen oss to på biltur i Europa. Hils Erik fra oss. Arnfinn og Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg jobber intenst med å bli klar mentalt. Dette er så stort og endelig inngrep at jeg er vettskremt. For smertene, for resultatet for evig stomi for alt. Får bruke tiden før samtalen med sykehuset til å bli klar for det er ikke noen vei utenom. Kos dere på spennende tur i alpene. Jeg ser frem til oppdateringer på FB så jeg får følge med på hvor ferden deres går. Klem til dere begge :))))

      Slett
  2. Kjæreste gode vennen vår! Vi er kjempeglad for at du er ferdig med denne undersøkelse. Vi tenker på dere. Denne gang er det din tur til at det skal lykkes for deg. Hvor tid skal du til Kreta? Høres deiligt ut. Kos dere masse resten av sommeren. Glad i dere og håper å treffe dere igjen snart. Takk for at dere var her 28 juni. Det satte vi utrolig pris på. Klemmer fra Torhild og Gunnar

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk <3 Trenger all støtte jeg kan få nå for dette er tøft. Men først er det Kreta og gode stunder. Skrev på FB når vi drar. Var så godt å få være med dere å feire den store dagen. Glad i dere !!! Klem fra meg

      Slett