torsdag 13. november 2014

En liten pause

Denne uken har jeg hatt en pause i smertekrampene mine. Hele mandag, hele tirsdag og hele onsdag. Smertene var selvsagt ikke borte men jeg kunne redusere ned til å ta kun Tramadol. Det blir som sukkerpiller i forhold til de tablettene jeg normalt må ta. Det merkes på kroppen og ikke minst i hodet når jeg får mindre sterke medikamenter. Det har vært en nytelse som jeg er takknemlig for. Selv om det nå blir tøft å øke igjen så var det herlig med en liten pause. I dag er smertene på vei opp igjen i full fart. Våknet i natt med så vondt i den ene hoften at jeg ikke fikk sove. Da vet jeg hva som er på gang. I dag har jeg hatt sårstell etter planen og håpet det skulle hjelpe men det var forgjeves. Likevel er jeg glad for disse tre dagene jeg har hatt pause nå. Den ga meg et lite glimt om hva som venter der fremme. Det føles som en vitamininnsprøyting så nå kan jeg brettet opp ermene og gjør for innspurten.



Det blir en tøff førjulstid i år. Jeg har vært syk flere julehøytider siden 2008 men har jeg kunnet kjøre bil. Nå er jeg avhengig av sjåfør samme hvor jeg skal og da bør shoppingen gå unna i full fart. Det kan jeg ikke fordi jeg må ha så mange pauser. Neste uke har jeg planlagt en handledag alene. Når jeg ikke orker mer ringer jeg sjåføren og blir hentet. Det blir så koselig å dille rundt i butikker at jeg gleder meg allerede. Kanskje jeg kjøper noe eller kanskje ikke. Men førjulsstemning og førjulsglede skal jeg ha med meg selv om det koster meg mange krefter. Hjemme i Huset i skogen blir det jul på samme måte som alle år. Jeg stresser og kaver aldri til jul så derfor vet jeg at alt går bra i år også. Litt bakst, litt gaver,mye pynt, enda mer nisser og mye god mat. Lysfesten og julehøytiden er en nydelig tid.

Juleduker og julegardiner er ferdig strøket og en julenisse er nesten ferdig heklet. Jeg gledet meg sånn til å hekle de søte nissene så jeg kjøpte mye garn. Tarmsykdommen gjør at jeg i perioder får veldig vondt i de små leddene som fingre og tær og i skuldrene. Hekler eller strikker du så forstår du problemet. Jeg hekler to eller tre runder hver kveld. En runde er 32 masker! Men jeg nekter å bli lei meg for dette så pakker garnet ned og håper på en bedre tid til neste jul. Eller kanskje jeg hekler dem i sommer når fingrene er bedre. Finnes alltid en løsning.


Solanissen Tom
En kort oppsummering av dagens blogg blir at jeg i dag måtte tilbake til den vanlige doseringen etter tre fine dager. Og at julestemningen er i rute. Jeg har til og med lurt opp et hvitt julehjerte med lys på podderommet. Men ingen nisser før 1.desember. Da kommer den første frem. Jeg er ganske tullete men det er så små gleder at jeg synes det må være lov.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar