søndag 30. november 2014

Advent

Advent er ventetiden før jul. Ordet advent betyr Herren komme og er et gammelt ord. Mange velger å pynte til jul når advent begynner mens jeg pynter til advent med lilla og engler. Jeg har så mange gode minner og denne ventetiden at den nest blir en egen høytid for meg.
Kvelden før først søndag i advent satte mamma frem en adventsstake med fire lilla stearinlys. I et stuevindu satt hun en adventslampe og hang en adventsstjerne i det andre. Frokosten 1.søndag i advent var spesiell. Da dempet mamma lyset på kjøkken og vi tente det første lyset mens en av oss ungene sa et vers av adventsdiktet. Maten var ekstra god og vi hadde alltid egg. Før jeg var åtte år kom alltid min farfar på besøk om ettermiddagen. Han drev pølsebu og hadde med en liten pose snop til hver av oss tre ungene. Han døde da jeg var nesten 9 år. Om kvelden laget vi ønskelister for hva vi ønsket oss til jul og forventningene sitret i oss. Hver dag frem til jul var det noe kos som skjedde med baking og julepyntlaging og andre forberedelser. Mamma vasket ikke inni skaper og kroker før jul. Den store rengjøringen foregikk om våren når solen lyste opp alt inne. Hun lærte meg at stress ikke er en del av julen og at i adventstiden tok vi oss ekstra god tid til å være sammen. Snakke sammen, spille spill eller lage juledekorasjoner. Pakkekalender var et ord som ikke fantes Vi hadde ikke kalender i hele tatt. Først når jeg ble tenåring fikk min bror en kalender med små plastfigurer inni. Ønskeliste skrev vi, men mamma visste allerede hva vi ønsket oss og hadde lenge spart de 50 kronene fra barnetrygden for å ha penger til å kjøpe den lyseblå boblejakken med hette og strikkbelte. For en lykke. Men det var ikke gavene som laget forventningene og gleden. Det var hele adventstiden med pyntet hus og gode tradisjoner som samlet oss i glede.



Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I dag er advent en like kjærkommen tid for meg. Huset i skogen har adventslys i hvert eneste vindu. Også i garasjen og ene hageboden. Det er vakre englefigurer over alt. Hver og en helt spesiell for meg. Jeg har lilla lys og lilla lykter som pynter opp på bordene. Lilla løpere og småduker og tre adventsstaker med stearinlys. En lysfest i hvert rom for å ramme inn den gode adventstiden. Lille julaften pyntes huset til jul med rødt i stedet for lilla og med nisser i tillegg til englene. Adventslysene blir værende og duften av fra frisk gran fyller stua når juletreet settes opp.
Men først er det fire uker advent med tid for stillhet og glede. I dag laget mannen den fine frokosten. Han dekket med våre to nye juleasjetter og selvsagt stekte han egg til oss. Om en stund skal jeg vaske badet og pynte med lilla pynt, håndklær og matte. Det er ikke så mye jeg orker i år men i hver krok er det kos og glede. Det er advent.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar