torsdag 26. mars 2015

Påske


Natten før operasjonen lå jeg og tenkte litt fremover. Da jeg kom til påske tenkte jeg at da ville jeg være helt frisk Kanskje litt vondt i stumpen når jeg satt men ellers fin. Det er 2 måneder siden og her ligger jeg fremdeles. Men påske og påskefeiring blir det. Til jul bytter jeg ut alle pynteting med julepynt men til påske kommer stor sett den gule pynten i tillegg til det andre. Noe rydder jeg bort.

I dag står all påskepynten spredd utover spisebordet. Da kan jeg sett frem litt og litt etter som jeg orker. Jeg elsker å lage fest i hverdagen så påske er veldig velkommen hos oss. Det er kyllinger og egg og gule duker og brikker.Og selvsagt gule blomster og helst påskeliljer. Mange påskeliljer.



 
Spisebordet dekker jeg allerede i palmehelgen med en sennepsgul duk jeg har arvet etter mamma. Her spiser vi middag i palmehelgen og alle helligdagene i påsken. Det blir 8 middager med samme duk og samme pynt. Ikke helt min stil å ha det samme så mange dager men i påsken gjør jeg det slik. Og det er de fine tallerkene, glassen og bestikket hver dag. Litt variasjon med serviettene for de har jeg mange av. Langfredag og 1.påskedag er det kobolt tallerker som må håndvaskes. På kjøkken har jeg eget påskeservise. Det er gult og gammelt Figgjo med glasur som ikke tåler maskinvask Jeg koser meg med oppvask for hånd etter hver frokost. Koser meg med å vaske og tørke disse nydelige asjettene.


Gammelt bilde men samme asjettene


Påsken var en etterlengtet ferie da jeg jobbet travle dager i et legemiddelfirma. Det var en herlig følelse å ha så mange sammenhengende dager fri. Fred og ro til å kunne sitte i sofakroken med en god bok. Til å spille spill og spørrekonkurranser. Det heter den stille uken men for meg er alle påskedagene stille dager. Selv om vi nå ikke har ferie i påsken beholder jeg samme tradisjonene og lar den samme gode fredelige følelsen fylle meg. Derfor pynter jeg i hver krok så jeg hele tiden blir påminnet om at det er påske og kosetid.







Er været bra går vi på tur. Særlig på påskeaften. Da pakker vi med oss mat og drikke, papptallerker og porselenskopper, påskeservietter, påskeduk og påskekylling. Vi brenner bål og koker egg med gult skall og steker pølser. Varme sitteunderlag og tepper har vi med oss så vi kan sitte lenge i ro og bare nyte. Et år var været så dårlig at vi ikke gikk på tur. Litt før midnatt ble det stjerneklart så da pakket vi med oss utstyr og påskekylling og gikk opp til garasjen og grillet. Kanskje bra vi ikke har så mange naboer.




Påsken er en kjærkommen høytid i Huset i skogen. I fjor ble jeg innlagt på Ahus påskeaften og året før ble jeg operert i påsken. Samme i 2010. Jeg har derfor mye påskekos som skal tas igjen og begynner like godt med det samme. Det blir lite aktivitet i år også og kun mellom sykepleierbesøkene morgen og kveld. Men pynt og stemning og gode bøker er garantert Og minst en tur ut på tur. Det er løftet mitt til meg selv


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar