torsdag 24. oktober 2013

Håpet som brast

Begynte å få litt smerter av og til for omtrent en måned siden. De har økt i intensitet og i hyppighet men jeg har likevel håpet at det ville gå over om jeg fikk nok hvile, søvn og mine mat rutiner. Men i går brast håpet. Jeg hadde like vondt som i fjor høst. Før jeg ble operert. Det betyr nok at betennelsen er tilbake men fordi tarmen er koblet av der betennelsen er blir det i periodevis da ingen mat irriterer området. Jeg har heldigvis en avtale med Ahus-kirurg på mandag. Da skal jeg undersøkes med scopi og får se på skjermen hvordan situasjonen er. Et nytt håp er begynt å spire. Håpet om at jeg kan få medisiner og slipper innleggelse og operasjon. Å komme tilbake til Ahus er mitt største mareritt. Jeg blir fysisk uvel bare jeg tenker tanken så jeg skal kjempe hardt for en utredning og behandling ved et annet sykehus.


At jeg er forferdelig lei meg for å oppleve dette igjen tror jeg alle forstår. Jeg har vært gjennom så  mye og synes jeg fortjente å få slippe mer smerter og traumer. Har en del tanker om årsaker og muligheter men jeg orker ikke tenke dem ferdig så derfor kan jeg ikke skrive om dem. Skal jeg beholde styrken nå må jeg dele situasjonen opp i en time om gangen. Ser jeg fremover så synker jeg.



I dag er mannen på jobb og jeg planlegger en slappe av og lesedag. Jeg skal tømme systemet i delen som er koblet av. Det vil ta et par timer men jeg håper det kan hjelpe på smertene. I alle fall minke spasmene. Men først er det kaffe og frokost. Selvfølgelig med levende lys og radio.


10 kommentarer:

  1. Veldig leit å høre Annlaug! Du har hatt nok nå! Har du forresten tenkt mer på de gryna jeg snakket om en gang?
    Glad for å høre at du vil prøve et annet sykehus. ... virker ikke som de har helt forstått hva det dreier seg om på Ahus. Sender varme tanker med ønske om God bedring! ! Klem fra Brit

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Brit. Det er tøft å gå så mange skritt tilbake. Har ikke prøvd de gryna Det er den tykktarmstumpen og endetarmen som er under stomien og den går det ikke mat gjennom da alt kommer ut i stomiposen Betennelsen er derfor ikke avhengig av hva mat jeg spiser. Men de hadde nok vært bra for meg uansett. Trenger bare en pause fra dietter så prøver å spise så vanlig mat som mulig. Tåler litt av det meste nå Men bare litt :)) Klem fra meg

      Slett
  2. Ingen god lesing dette, og jeg blir så lei meg på dine vegne!!! en naturlig reaksjon er å stille spørsmålet om ikke nok er nok!!! tror du gjør lurt i å ta time for time, så blir ikke fremtiden så langt unna <3 sender deg alle de beste tanker og varme klemmer så mange du vil ha <3 Henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk kjære deg :))))) Det varmer <3

      Slett
  3. Du får benytte deg av fritt sykehusvalg, men gå til timen på mandag og håp du får gode og positive tilbakemeldinger om at dette kan ordnes med medisiner. Slike tilbakeskritt er ikke kjekke, men alt kan bli bedre og det ønsker jeg nå skal skje for deg. Det beste er å håpe at dette kan fikses fort slik at du får en fin høst, vinter og vår uten mer tull. Du må bare lære å sette grenser for deg selv sier hun som heller ikke er flink til det. Fikk en skikkelig lærepenge i går, men i dag er jeg helt fin igjen. Kunne det bare bli slik for deg og. Vi var en tur og lurte på badet, ser flott ut, og gleder oss til neste uke for da er det vel ferdig visst det ikke oppstår noen forsinkelser i siste innspurt. Ønsker deg en fin dag, ta nok medisiner til at du kan få slappet av litt. Det hjelper på både for humøret og for å få samlet litt krefter. Trenger du å prate så ta telefonen og ring. God bedring klem fra Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er akkurat det jeg håper på og begynner å tro at det er medisiner til meg Blør ganske mye i den tarmdelen som er passiv og det er tegn på betennelse. Erik skal være med meg på mandag så tar vi det derfra. Så spennende det blir med nytt bad. Kan godt forstå at du gleder deg. Takk for at du alltid er der, Else :))))))

      Slett
  4. Det var trist å høre Annlaug. Du får komme til Stavanger så treffes vi gjerne der. Skal legges inn i uke 46 eller 47 har jeg fått bekreftet så får vi se om det blir slik.. Håper der er medisiner som kan ta all smertene dine..
    For står deg godt at du ikke vill inn igjen på Ahus, vet ikke om jeg hadde turt å lagt meg inn der. Har hørt sååå mye om Ahus i media for tiden.
    God bedring Annlaug, hilsen Norund......

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk <3 Har faktisk vurdert Stavanger men da blir det ikke før til våren Må jeg operere nå blir det akutt og da får jeg ikke velge sykehus. Blør ganske mye fra den passive endetarmen nå så gruer meg til undersøkelsen på mandag. Jeg har gode smertestillende men kan ikke kjøre bil med dem og da må jeg planlegge godt når jeg kan ta dem. Håper du får en dato snart. Du har ventet lenge nå Klem fra meg :)))

      Slett
  5. Kjære Annlaug, så dumt at du er blitt dårligere igjen. Du har muligheten til å benytte deg av fritt sykehusvalg. Dersom det er akutt-innleggelse kan du ikke, men dersom det er planlagte innleggelser har du full mulighet til å velge. Dersom du møter motstand så kan jeg anbefale deg å ta kontakt med pasient- og brukerombudet i eget fylke, men du kan også kontakte meg i Møre og Romsdal da det er fritt ombudsvalg også :-D Håper egentlig at det gir seg og at du slipper flere innleggelser. Snakk med dem på mandag du og god bedring. Stor klem fra Torill Avnsnes

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Torill. Gruer meg til mandag for jeg er redd for hva de finner der i tillegg til at det er blir vondt. Må jeg operere akutt så blir det Ahus. Fastlegen min hjelper meg med å bytte sykehus Vi har gjort det tidligere i utredningsfasen. Men håper selvsagt på at jeg slipper å operere nå. Seks store operasjoner på tre år merkes på kroppen Takk for omtanken og informasjon. Trygt å vite hvor jeg kan henvende meg m jeg trenger hjelp Klem fra meg :)))))

      Slett