søndag 13. oktober 2013

Reisebrev del 2




Søndag og jeg er hjemme i skogen.Våknet til et fantastisk høstvær, fersk VG på døra og et nydelig dekket frokostbord. Da er det godt å være hjemme. Hjemme og minnes den fine vestlandsuka jeg hadde. Sist søndag var jeg i Stavanger og løp på Solastranden.


Kjørte som fortalt over Hardangervidda og var på Tysse i to dager. Mandag morgen var det strålende vær og så fort maven min var klar pakket jeg bilen og kjørte rundt Samnangerfjorden og videre mot Bergen. Stoppet selvsagt på fabrikkutsalget til Safa og etterpå Janus. To bæreposer ullklær ble med hjem til skogen.

 
 
Neste stopp ble ved Nesttun hvor "tante" ventet med nydelig formiddagsmat. Hun mistet sin kjære mann i sommer så det var ekstra godt å gi henne en klem og se hvordan det var med henne. Timene går fort når man er i godt selskap men jeg hadde mange mil igjen og kjøre så måtte fortsette. Veien til Stavanger var så vakker. Jeg stoppet og nøt naturen og utsikten flere ganger. På ferjekaien i Os spiste jeg nistematen jeg fikk med meg. Livet var godt!
 



To ferjer, tre tunneler 250 meter under vann, og mange mil senere var jeg i Stavanger. Hos min venninne var de i full gang med oppussing av kjøkken og stue. Hun har en kjempeflink mann så det blir lekkert når de er ferdige. Bodde hos dem en hel uke. Med egen nøkkel så jeg kom og gikk som det passet meg. Våknet grytidlig hver morgen slik at mavekramper skulle få tid til å bli ferdige før jeg stod opp. Koselig å ligger i sengen og høre på travle morgenlyder når de gjorde seg klar til å gå på jobb. Som jeg misunner dem! Skulle byttet på flekken. Men det kan jeg ikke så jeg måtte jeg få maven til å slappe av for å jeg kunne kjøre en kilometer til tanten min på frokost. De frokostene tok flere timer for vi hadde så mye å snakke om og hun hadde ting hun trengte hjelp til. Så koselig, trygt og varmt.


Jeg hadde så mange jeg ville hilse på men måtte velge aktiviteter etter dagsformen. Viktigst av alt var mine tre sønner. Kan ikke klemme nok på dem når jeg er i området. Jeg var på kaffe hos en venninne i nyinnflyttet leilighet på Tjensvoll, hos en kjær barndomsvenn på Hana, hos mine kjære venner på Storhaug, hos vår venninne på Hommersåk, hos barn og barnebarn til min fetter på Hundvåg, hos min venninnes sønn og barnebarn, hos min tante til frokostkaffe og hos min venninne her kveld. Mange klemmer og mye kaffe. Det var så fine stunder og ga meg så mye positiv energi at det var verd økte mavekramper.
Mine besteforeldre, mamma, pappa, far og bror har alle fått et gravsted så jeg hadde tre kirkegårder og besøke med planter og klut til å tørke støttene. Sårt og vemodig men en del av livet.



Det ble mange cafe og restaurant besøk. Den fineste kvelden var sammen med min yngste sønn og hans samboer på byens fineste fiskerestaurant. 6 retters meny med vinpakke og mye god prat. Fantastisk. En kveld jeg ikke glemmer.
Shopping med min mellomste sønn var også en fin dag selv om det var mest gaver fra meg til ham som ble kjøpt. Hilste på en venninne på jobb før vi fant et koselig sted for lunsj. Nyter å være sammen med guttene mine og fikk tid til å være med dem og klemme dem slik jeg ønsket
To middager sammen med min skjønne grandniese og hennes foreldre var også høydepunkt denne uken. Gledene fra Skattejakt på Sola Stranden kommer jeg til å ha med meg lenge, lenge.




 

 
Hver kveld var jeg hjemme der jeg bodde hos min venninne og hennes mann. Et godt sted å være og å samle krefter til neste dag. Mandagen etter kom gråværet, men da var det tid for å kjøre hjem til min kjære mann og Huset i skogen. Fra Stavanger til Kristiansand var det tett tåke og tungt å kjøre Men så kom sola og viste frem alle de flotte høstfargene. Kjøreturen kunne vært mye lenger for jeg koste meg virkelig. Det er godt å kunne være tilstede i øyeblikket og det var jeg intenst hele uken.



 
 
Turen var fantastisk og mer vellykket enn jeg hadde håpet på. Jeg har bevisst ikke skrevet noe om smertene og alle hvilepausene. De var der og de er der enda. Har besøkt så mange WC på bensinstasjoner på rasteplasser at jeg snart kan skrive en guide om dem. Men de fleste skift ble likevel utført i bilen.



Smerter, skift og alt ubehag kan ikke overskygge de gode opplevelsene. Denne turen har gjort meg godt og er verd alt. Takk for alle gode samtaler, gode klemmer og all glede dere har delt med meg. Og takk til meg selv som tar vare på de gode øyeblikkene og gjør dem til mine.














6 kommentarer:

  1. så heldig du er så har så mage gode mennesker i ditt liv som du trives sammen med!!! <3 og er der fordi du er slikt eg godt menneske selv, som gjør at alle vil være samme med deg, og vi er jaggu heldige som har deg i våre liv også!! Nok en gang vakker lesing, og det slår meg hvor utrolig flott vær du har hatt på turen :) Jeg velger å ikke kommentere smerten din jeg heller, men kun ha fokus på alle de utrolig flotte minnene du nå har fått. Dette er god medisin Annlaug, om ikke den beste..... det er dette du kan dra frem å tenke på når ting er kjipt, og ikke minst: hva du klarer å prestere!!

    takk for at jeg får ta del i livet ditt <3
    stor og varm klem fra Henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk <3 Takk for de nydelige ordene. Jeg vet de kommer fra hjertet og dette varmer Men det er jeg som er heldig som får være med deg og din familie For at du deler med meg <3

      Slett
  2. Flotte reisebrev, nok en gang takk for to koselige dager på turen din, løpeturen på solastraen vil nok ble huska her og, å skattejakt blei det idag og :-) Denne gang langs svaberg i trollskogen på Hundvåg :-)Store klem te skogstanten vår fra oss 3 på Sandnes :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dere er så flinke å finne på aktiviteter. Håper jeg snart klarer å komme vestover igjen :)))))

      Slett
  3. Kjempe fint reise brev som du deler med oss Annlaug, du er flink til å ta vare på øyeblikkene det er viktig.. Klem N M..

    SvarSlett
    Svar
    1. Og nå er dere på tur i samme området pluss enda mer. Du er også flink til å nyte gode dager og livet God tur videre til dere begge Klem fra meg :))))

      Slett