torsdag 17. oktober 2013

Noen dager er det bare sånn

Det var min trøst tidligere. Noen dager er det mer strevsomt enn ellers. Men nå er det slik omtrent hver eneste dag og er derfor ikke kun noen dager lenger. Jeg har nok håpet på at jeg skulle bli like sterk som før når det har gått en tid. Begynner å forstå at slik er det ikke. Smertene er økende igjen så har avtalt time med kirurgen på Ahus om et par uker. Orker ikke tenke på årsaker og behandlinger så prøver å skyve tankene bort når de dukker opp hvert femte minutt. Det blir for mange hvis og om og tenk om så jeg venter til etter jeg selv har sett tilstanden inne der på skjermen.




Jeg blir så fort sliten så dagene må planlegges godt. I dag var mannen på jobb og jeg tenkte det passet fint med litt helgevask. Det gikk dårlig. Støvsugingen av stua ble delt opp i tre omganger og etterpå måtte jeg legge meg fordi jeg fikk vondt nederst i tarmen. Dynene var allerede hengt ut til lufting men de fikk henge til mannen kom hjem. Nå er soverommet nyvasket og rent og nystrøket sengetøy er lagt på. Hvor det ble det av superhusmoren vet jeg ikke, men denne nye damen jeg er nå må lære seg "godt nok". Alle som kjenner meg vet at det er ikke enkelt for meg, men jeg lærer stadig.



Prøver bevisst å flytte fokuset over på alt jeg kan klare. Resultatet er at jeg er intenst tilstede i øyeblikket og det er en fantastisk følelse. I går satt jeg på T-banen og kjente på hele meg hvor godt det er å kunne bevege seg ute av sykesengen, sitte sammen med alle de fremmede menneskene og føle seg vel og godtatt og oppleve det pulserende livet rundt meg. I dag stod jeg på trappen hjemme og så utover høstkledde åser. Fyltes av en så stor takknemlighet og livsglede at hele meg boblet over.
Kroppen min er nok svak og redusert men jeg, meg, personen meg er sterkere enn noen gang. Hvordan det blir videre fremover vet jeg ikke men jeg vet at jeg ikke har mistet meg selv oppe i alle smertene og marerittene så jeg skal nok finne enda et nytt fotfeste om jeg må.


6 kommentarer:

  1. ja, noen dager er det bare sånn. men vet du, noen dager er det lov å synes at ting er urettferdig også. Å vil du ikke si det selv, så kan jeg gjeeeeeerne si det for deg: det er URETTFERDIG!!!! at du, en av de beste menneskene jeg kjenner skal ha vondt. Det ER godt å si det av og til, det skulle bare mangle. Ingen forventer at du skal være fru positiv heeeele tiden. For vi vet at du egentlig ER det... så til de grader positiv, og det smitter sånn. Ja,fordi du er et flott og godt menneske, en fabelaktig dame. En fantastisk egenskap at du nyter øyeblikkene, tar vare på tiden og lar kroppen bestemme. Klart det er vanskelig for en dame som ALLTID skal ha stålkontroll, men du er blitt bedre til å la kroppen bestemme. Vis fingen til smerten og duft på rosene samtidig. Det er heeeeeeeeeeelt greit!!!! stoooor og diger klem fra henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk kjære, kjære deg:)))) Jeg visste du ville forstå Kjempeklem fra meg :))))))

      Slett
  2. Kjære deg vennen! Ta vare på deg selv og som du sier selv: du finner nok et nytt fotfeste om du må. Ikke still for store krav til deg selv. Husk at ting tar tid, det må vi bare lære oss. Vi er kjempeglad i deg. Mange klemmer sendes over til deg.

    SvarSlett
  3. Off då det var ikke kjekt at du må tilbake til legen på Ahus igjen. Jeg føler så med deg. Jeg går å venter på brev fra sykehuset , skal operere tyntarmen igjen. Der er innsnevring, betennelse og blødende sår.Men det er et kort stykke de må ta vekk. Så jeg klarer ikke så mye husarbeid som jeg vil. blir så veldig fort sliten, å må hvile meg mange ganger. Er inne og får påfyll av jern hver 3-4 måne. Men ellers så er livet gått å leve. Så vi får ta godt vare på de dagene vi føler oss bra.. Stå på Annlaug ikke gi opp det blir sikkert bedre etter hvert..
    Klem NM. <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vil prøve å bruke fritt sykehusvalg om jeg må operere igjen. Kanskje jeg flytter over til Stavanger sykehus så får jeg mye besøk:)) Men skal prøve en del før jeg orker en ny operasjon. Seks store på tre år har tatt på kreftene. Det er et stort inngrep du skal ha også selv om de bare skal fjerne en liten del. Ring og purr på tid. Henvisninger har en egen evne til å forsvinne i systemet har jeg erfart.
      Liker ikke at du er slapp og må hvile slik som jeg men likevel gir det meg en stor trøst å vite Da er det ikke noe "feil" med meg. Skal til fastlegen og ta blodprøver for å se om jeg har nok jern og vitaminer. Jeg har lavt stoffskifte i tillegg og tror jeg må øke dosen der. Greit å få det sjekket. I dag får jeg glede meg over alt jeg klarer å gjøre uten å slite meg ut :))) Gir meg ikke. Takk for støtten din. Du vet hvordan jeg har det God helg til dere fra meg

      Slett