torsdag 8. august 2013

Sommer i skogen

Det innebærer både soldager og regndager, akkurat slik livet er. Men selv på regndager er det opp til meg å gjøre dagen fin og lys. Jeg pleier å si at jeg velger gleden. Et svulstig uttrykk som faktisk stemmer fint for hvordan jeg føler at jeg snur tunge dager. Jeg snur bevisst rundt på såre og leie tanker og velger aktiviteter som gjør at jeg føler meg lettere til sinns. Noen dager orker jeg ikke, men de aller fleste dagene smiler jeg og er glad. Når dagen er alt for grå ser jeg på et par bilder fra i vinter hvor jeg er vridd i ansiktet av smerte. Da husker jeg og blir ufattelig lettet for at de månedene er over.

Hvorfor skriver jeg dette? Jeg har hatt noen tøffe dager etter jeg kom hjem fra fjellet og fra Stavanger. Da kommer tankene. I dag valgte jeg å ha en bedre dag selv om kroppen ikke var enig. Og dagen ble fin.
I morgen er det helg for mannen har fri. Han skal legge ferdig plen foran markterrassen. Vi var ute og kjøpte 14 sekker jord i dag og værmeldingen er med ham. Jeg skal stelle og stulle litt inne før hagearbeid, tror jeg. I nabohytta er kusine Anne og hun har fått meg som sin private bredbåndhjelp så venter besøk av både henne og naboens katt. Katten har kommet hjem etter tre uker på drift. På lørdag kommer datteren og kommende svigersønn. Jeg velger meg gleden!

 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Det er virkelig det du er flink til, å velge gleden. Jeg pleier å si at når jeg kjenner det godt så vet jeg at jeg lever og er glad for det. Det er viktig at vi velger gleden for da er alt lettere. Tenk om vi hadde valgt å se på alt det vonde istedenfor. Vi hadde gitt oss over om noen hadde sagt stakkars, så mottoet er jo mer glede jo lettere er hverdagen. Jeg hadde noen tøffe dager på slutten i Bangkok, for da var det eneste jeg fikk ned kyllingbuljong, men jeg valgte å se det positive i en skje med opphakket kyllingkjøtt og ett lauvbærblad som de hadde hatt oppi. Reagerte på for mange og magen slo seg vrang. Det positive er at en million mygg ikke kan ta feil, de går etter det som er søtt, så jeg måtte være skikkelig søt sa jeg til Arnfinns store fornøyelse. Ellers fikk jeg ladet batteriene og vi koste oss skikkelig. Gleder oss til ny tur til Mallorca i slutten av måneden. I disse dager er Arnfinn om bord på den båten som skal heve Wyvern, spennende hvordan det går. Du får ta det rolig med hagearbeid og ikke slite deg ut. Ha en nydelig helg, det skal jeg, jeg skal på hytta og gå på Sildajazz. Hils Erik og så håper jeg at det ikke blir alt for lenge til du skal til Stavanger igjen. Klem fra Else

    SvarSlett
  2. Håper du er helt bra igjen nå. Slitsomt med mageproblemer. Dere er på Mallorca samtidig som vi er på Skiathos:))) Jeg er tilbake i normal magerutine igjen Dvs kramper og uvel i perioder av dagen og helt fint resten av dagen. Forferdelig slitsomt. Nå er det rolige dager med litt gåturer frem til vi reiser. Klem fra meg:))))

    SvarSlett