lørdag 31. mai 2014

Den store pakkehelgen

De siste par ukene har jeg vært på shopping både her og der. Nå skal koffertene fylles med klær og utstyr til to uker i Hellas og jeg har et luksusproblem. For mange nye klær! Jeg har blitt ganske flink til å reise lett og ikke pakke for mye. Det er en kunst i seg selv. Dette året reiser vi nedover tidlig i juni og da kan det bli perioder med litt mer ustabilt vær. Med perioder mener jeg timer. Jeg må derfor pakke litt klær som dekker en større del av kroppen i tillegg til de små lette sommerklærne.




Pakkehelg betyr ikke bare å legge i koffertene for det er fort gjort. Pakkehelg betyr å vaske og rydde huset, skifte på senger, skure badet og sette blomster til selvvanning på stuegulvet. Å komme hjem til et helt rent hus er en glede så stor at jeg bruker mye krefter på å reise fra det rent. Postoppbevaring, parkeringsbestilling må ordnes og regninger betales. Alt skal være ordnet og ryddet.



Hagen skal forberedes til å være alene i to uker og det er mer jobb enn å ordne hus og papirer. Plen, kanter og ugress ordnes i morgen. Alle krukkene mine, og det er ikke få, skal flyttes til bedene som har vanningsanlegg. De får da vann fra svetteslange hver kveld sammen med blomstene i bedet. Her er timevis med godt arbeid så godt at vi er to som jobber sammen.




En koffert med håndbagasje er pakket klar. Der er alt stomiutstyret samlet. Denne slipper jeg ikke av syne et sekund. Uten det utstyret kan jeg ikke fungere. Jeg er totalt avhengig av å ha en pose på magen døgnet rundt. Jeg har med meg to bikinier og en badedrakt for her skal det bades i havet. Det betyr også mer utstyr til å skifte våte poser og til å holde huden tørr og uten sår. Men jeg har funnet et system som fungerer. I går hentet jeg mer smertestillende på apoteket. En venn lærte meg et uttrykk om de tre P- ene. Er de med så er alt ok, sa hun. Penger, Pass, Pillett. Nå har jeg hengt på to ekstra P- er med Poser og Piller. Mine fem P-er er klar og reisefeberen stiger.



I går kom det brev fra Ahus om time til innvendig undersøkelse midt i ferien vår. Akkurat nå er det helt greit å utsette det til etter ferie, bryllup, Stavangertur og fjelltur. Jeg har så mange fine opplevelser som venter og er ikke klar til nye runder på sykehuset enda. Absolutt ikke klar. Jeg har et intenst behov for gode og lyse opplevelser nå. Smerte og sykehus må bare vente. Jeg orker ikke. Nå skal før-reise-gleden nytes.

 
 
PS!! Høres ut som jeg skal streve og jobbe hele helgen. Det skal jeg ikke for dette er bare kos. Klarer jeg ikke å bli ferdig med alt så er det godt nok.
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar