torsdag 1. mai 2014

Mai

Kom mai du skjønne milde gjør skogen atter grønn. I år ble det grønt i april men mai er uansett min favoritt måned. Lysegrønne bjørketrær og flagg som vaier i vinden er mai for meg. Vi feiret 1.mai, 17.mai, 14.mai og 28.mai med stor stas og alle samlet. Mamma sin dag 14. og Tor sin dag 28. mai. Nå er de begge borte og guttene og familien min bor på Vestlandet mens jeg er på Østlandet. Dagene feires uansett selv om antall gjester er mindre. Flagget er ute og vaier i vinden og 28.mai har vi bryllupsdag.


I dag er det blå himmel og sol Og det er blomster
i krukkene på trappa. Dette er et gammelt bilde



Mai betyr glede og lys for meg. Tre år nesten på rad har jeg akkurat rukket å komme hjem fra sykehuset når mai starter. Da er det selvsagt ekstra glede men også en angst for om jeg noen gang skal bli helt frisk. Eller i alle fall friskere. Jeg er heldigvis flink til å nyte øyeblikket mer en jeg bekymrer meg for hva som kommer. I dag har vi hengt ut flagget og jeg har spist frokost på kjøkken. Ikke i senga som de siste månedene. Jeg har hatt 11 dager med intravenøs antibiotika og nå får jeg to typer antibiotika i tillegg til to smertestillende. Det merkes på kroppen med kvalme og en utmattende trøtthet. Jeg har enda 9 dager igjen med denne kuren så samler krefter der jeg kan. Kanskje jeg kan begynne nedtrapping av smertestillende også i denne perioden. Da får jeg lov å kjøre bil igjen og kroppen kan begynne å renses for medikamenter. Håpet er der og med god grunn.


Det er kaldt ute men solen skinner og jeg har en mann struttende av arbeidslyst. Da blir det hagejobbing for ham og peking og dirigering for meg. Sommerplantene står inne i boden under vekstlyset. Jeg pleier å ta dem ut om dagen og inn om kvelden men nå får de stå inne til det blir litt varmere. Hagen er min beste terapi og de rusleturene med hagevandring er både livsglede og energi. Mai er en nydelig måned og jeg er på vei mot en fin sommer.


1 kommentar:

  1. Nå har du sikkert landet og roet deg litt etter sykehusoppholdet. Så nå er det viktig å ta det rolig slik at framgangen kan fortsette. Godt du skal få antibiotika fremdeles slik at du får bukt med betennelsen. Håper det går raskt til du får gjennomført planene for videre behandling. Da kan du virkelig få nyte livet. Forhåpentligvis blir det noen kjekke uker på Skiatos og til sommeren. Kjekt med mye gøy å se frem til. Ha en fortsatt fin kveld og husk ingen store utfordringer for nå SKAL det bare gå oppover og ingen skritt tilbake. Erik får prøve å ta deg i øret og holde litt igjen når du tar av og skal bare....Hils ham, jeg får min mann hjem i morgen, nesten tre uker ute denne gang. Klem fra Else

    SvarSlett