fredag 16. januar 2015

Jeg er nesten klar

Forbereder meg til uker på sykehus etterfulgt av ukevis med rekonvalesens som jeg forhåpentligvis kan ha hjemme. I dag har jeg bestilt tredobbel tannlegetime, en hel time hos fotpleier og vask og klipp hos frisør. Alt dette før operasjonsdagen. I tillegg blir det nesten en hel dag med pre-op på Ahus.
Alle detaljer er skrevet på liste og hengt på tavla i tilfelle mannen må avbestille igjen. Jeg har også sykemeldt meg fra hagelaget og planlagt våren for blomstene som er på vinterlagring i kjelleren. Lettleste og glade bøker er funnet frem fra bokhylla og garn og oppskrift til enkelt strikketøy er klart. Sykehusbagen har vært pakket i flere uker men skal sjekke at alt er med.




Jeg vet så altfor godt hva jeg skal gjennom så derfor vil jeg prøve å gjøre det så behagelig som mulig. Jeg har til og med oppdatert Narvesen appen på mobilen. Kaffen der er mye bedre enn den på avdelingen og med app er den på tilbud. Små gleder er viktige. Det som gjenstår nå er å re opp sengen på gjesterommet. Eller på podderommet som min kosekrok heter. Jeg kjøpte ny seng og ny overmadrass tidligere i høst. Lekkert sateng laken og putetrekk i en nydelig brunfarge. Har hentet ned en vaskbar dyne fra loftet. Denne skal luftes og så på med det hvite damask blondetrekket som jeg fikk av min mamma for mange år siden. Jeg fortjener å ligge som en prinsesse synes jeg. Det blir mange timer til sengs og mange vonde urolige netter. 
Jeg kjøpte også en hotellpute før jul. Denne er perfekt til å stable meg opp med når jeg skal lese eller skal sjekke Facebook. For et par dager siden kjøpte jeg blondetrekk til denne digre puten også. Den skal selvsagt stå i stil med resten. 




Nattbordet er byttet ut med et lite salongbord fordi det skal romme så mye. Den ene delen er til mine saker som bøker, strikketøy, mobil, pc kaffekopp og briller. Og den andre delen er til alle medisinene, sprøytene og bandasjer. Må jeg ha hjemmesykepleier så har jeg klargjort en hylle til deres hansker, skotrekk og det medisinske utstyret de har med. Men jeg håper at mannen kan klare denne jobben som sist. Han fikk da opplæring av sykepleierne på Ahus om hvordan han skal skifte bandasje og skylle dren. Sprøyter og piller kan han allerede. Tilbud om hjemmesykepleier har jeg men jeg vet aldri når de kommer og det er en ny pleier hver gang som så mannen må lære opp i hva og hvordan. Derfor håper vi begge at han kan klare det selv. 


I går fikk jeg brev fra Smerteklinikken om at jeg får en time der innen 2.april. Veldig bra, for da er jeg godt i gang med smerteprogrammet før sommeren, om denne operasjonen ikke skulle hjelpe. Operasjonen må jeg ha uansett fordi betennelsen er både i tarmen og i vevet rundt men håpet er at smertene skal forsvinne etterpå. I alle fall minimeres. Siden det er usikkert er det bra med en plan B.
Jeg har vært syk og sengeliggende så lenge nå at det er mulig jeg må ha mer hjelp og må på rehabiliteringshjem etterpå. Det er ikke et bra sted for meg! Men må jeg så blir det sånn. Klarer nok enda noen runder med Bingo




 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar