søndag 25. januar 2015

Poseshopping

I januar kom endelig den store posenyheten. Poser for meg er selvsagt ikke handleposer men stomipose. Det er en plastpose jeg har hengende på magen døgnet rundt. Alltid. Til og med i dusjen.
For at denne posen skal gjøre min hverdag enklest mulig har jeg mange krav til hvordan den skal fungere og hadde ikke blitt overrasket om jeg fikk tildelt prisen for den mest kravstore kunden.


I Norge finnes det tre store og flere små leverandører av stomiutstyr. Konkurransen om kundene er stor og tilbudene mange. Hver leverandør har fullt program med poser i størrelser fra baby til magnum. De er så delt inn i lukkede, tømbare, endelte, todelte, formbare, skyll i do, med klikklås og uten klikk. Posene er spesiallaget for tykktarmstomi ( colostomi) eller for tynntarmstomi ( ileostomi) urin (urostomi) og for diverse sår. Stopper opplæringen her, men vil bare gi et bilde om at tilbudene er enorme. De fleste beholder den posen de får på sykehuset etter operasjonen mens noen orienterer seg om hva som finnes og som ofte er mye bedre.





Jeg har prøvd absolutt alle posene som er laget for colostomi. Til og med fått prøver fra noen utenlandske. Jeg kunne skrevet en bok om fordeler og ulemper men vi har alle ulike behov og derfor kjøper vi ulike poser. Jeg har krysset den ene etter den andre ut av min liste fordi jeg ble sår av hudplaten, ble klam under posen mot huden, dårlig luftfilter, lekkasje, og ikke minst knirking. En knitrende, knirkende plastpose under en pen bluse er lite delikat. Selv om jeg tviler på at andre hører det så gjør jeg det. Felles for alle posene fra alle leverandørene er at de er kostbare og at de er brune som et stort Hansaplaster. En type finnes i sort men holdt ikke mål for meg. Mange poser har ulik fasong men de er alle brune. Helt til januar 2015.




Nå er det mulig å få en stomipose i lekker gråfarge. Som garantert ikke er gjennomsiktig for mørke deler. Som føles som silke og ikke klistrer seg klamt til en svett mage i godstolen. Det er for meg en revolusjon og forhåpentligvis en begynnelse på flere nye produkter. Jeg har nevnt disse nye posene tidligere fordi jeg var så heldig å få noen få prøver tilsendt mens HELFO brukte et år på å fylle ut sine skjema. Utrolig. Men nå er de her og til stor glede for meg og mange andre stomister. 
Av tretti ulike gråfarger har de etter lang testing valgt akkurat denne. Den skal være minst synlig under hvite klær og det er den. Trekket er laget av polyester og gir en følelse av matt silke. Den har fått en helt ny type filter men jeg fiser så lite at oppblåst pose er ikke problem for meg som det er for de mange andre. Plastplaten som henger fast på magen er tynn, myk og ekstremt tøyelig. 



Joda, det er kun en liten stomipose jeg snakker så varmt om. Ikke en designer håndveske eller et lekkert klesplagg. En liten plastpose med trekk over som henger fast like ved navlen min. Alltid. For resten av livet. Denne nye lille grå posen er det som frembringer så stor glede. Det er lov å le litt av meg, men dette er den viktigste shoppingen jeg gjør. Alt annet er mindre viktig enn dette. Har jeg glemt skiftebagen min hjemme er jeg totalt hjelpeløs og må låse meg inne på do til jeg får hjelp. Totalt avhengig av en liten pose som en lam er av sin rullestol. At jeg skriver om dette ville vært utenkelig for kun få år siden og fremdeles er det et tabubelagt handicap som ingen er vanskelig å snakke om. Men jeg velger å rope ut min glede over nye, glatte, myke lekkergrå poser. Endelig er den i salg og kan hjelpe meg til en litt bedre hverdag











4 kommentarer:

  1. Så flott at den endelig er kommet i salg! Jeg håper det er mange brukere som leser bloggen din, og kan dra nytte av all din kompetanse og erfaring. Du er et unikum! Jeg er meget imponert av hvordan du takler alt det vanskelige, og hvor flink du er til å legge vekt på det som er positivt! Du er et forbilde for alle! Stor søndagsklem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)))) Dagene er for korte til å ikke nyte dem selv om det er tøft akkurat nå. Å leve med et skjult handicap byr på utfordringer hver dag men det er mitt valg hvordan jeg takler dem. Jeg velger meg gleden og det vises nok i dagens blogg innlegg Sånn glede over noen poser :))))

      Slett
  2. Jeg glemte å skrive hvem jeg var. Det skulle stå Stor søndagsklem fra Toril (som er glad i å lese)

    SvarSlett