onsdag 7. januar 2015

Julen vaskes ut

Det var 13.dag jul i går og da burde all julepynt ha vært nede. Eller man kan velge å vente til 20.dag jul når kirkeåret avslutter sin jul og som på endel primstaver er merket med et sopelime. Det pleier jeg å gjøre men i år har jeg ikke tid til å vente. Smertene er vonde å kontrollere så jeg vil skynde meg å bli ferdig.


Men avjulingen hos oss er en nøye og krevende prosess. Jeg vasker ikke tak og vegger før jul og i juledagene har hybelkaninene gode kår. Julen og all julepynten nytes totalt uten stress. Men når alt skal pakkes ned er det en annen rutine. Pynten skal støvtørkes og legges i esker og kasser. Når all julepynt og gardiner er pakket ned vasker jeg karmer, lister og gulv og til slutt vinduene innvendig. Det er innvendig det trengs mest på grunn av alle stearinlysene og ute er det som regel knallfrost den dagen Eller som i år, regn og vind. Det er en enkle sak å vaske når julepynten er fjernet for all annen pynt står på loftet. Alle vinduskarmer, hyller og bord er tomme.


.
Når alt er ryddet bort og alt er rent kan jeg finne frem pyntesakene fra loftet og rene kjøkkengardiner og duker fra vaskerommet. Det er som å få en ny stue når alt dukker opp igjen etter syv uker. Primula er som alltid kjøpt inn for erstatte litt av den fine rødfargen som julepynten har.



Å pakke ned julen og ende opp med et rent hus tar vanligvis en dag. I år blir det ikke sånn. Jeg tar et og et rom og blir nok ikke ferdig før på fredag eller lørdag. Nå er begge kjøkken, soverom og bad avpyntet og nyvasket. Dette har jeg brukt 3 dager på! Entre, to gjesterom, hele stua og ikke minst juletreet gjenstår. Litt hver dag og mye hvile mellom øktene så blir jeg nok ferdig. I dag skal vi til svigerfar og henge opp rene kjøkkengardiner og pakke ned julepynten hans. Men det blir ikke etter mitt system.






Før operasjon og detaljer her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar