tirsdag 13. januar 2015

Nedtelling på loftet

Om tre uker er jeg der. På operasjonsbordet. Har snakket så lenge om dette nå at det føles uvirkelig. I snart to år har jeg ventet på denne operasjonen som skal frarøve meg en stor del av tarmsystemet og gi meg et bedre liv. Det er planen. Men kirurgene er helt klare på at de ikke kan garantere at jeg blir smertefri. Dette er min eneste sjanse og håpet er inderlig og stort. Derfor nedtelling til noe så forferdelig. Jeg forklarer hva, hvordan og hvorfor i dagens innlegg i Før, under og etter. Se menyen på høyre side. Men kort fortalt så skal jeg amputere endetarmen. En stor operasjon som vil gjøre det vondt og vanskelig å sitte en stund fremover.


Jeg har tre uker å fylle med gode dager som gir meg glede. Glede er min styrke og glede gir meg styrke. Høres kanskje flåsete ut men det er slik jeg kommer meg gjennom dette smertekaoset. Ved å fylle dagene med noe som gjør meg glad. Nå har jeg hatt noen vonde dager med minimal aktivitet og sprøyter på nattestid. I dag kjenner jeg at det blir en mye bedre dag. Da rydder jeg på loftet for det gir meg glede. Akkurat så rar er jeg. Men det har nylig vært jul og mange kasser med julepynt skal ryddes på plass i system. Loftet vårt har heldekkende gulv men ikke ståhøyde over hele. I den gamle delen kan vi begge stå oppreist. I den nye delen kan kun lille meg stå helt oppreist og i midtdelen må begge gå med krum rygg. Den gamle delen har mannen tømt helt og lagt nytt laminatgulv og satt opp hyller. I den nye delen har han satt inn to oppbevaringskap med glidelås og laget en stang til å henge klær. I enden av dette rommet har han satt inn to kommoder og to skohyller. Jeg elsker å lage system og har ventet på en god dag hvor jeg kan få ryddet alt på plass i hyller og skap.



Mannen er assistent og jeg forklarer og peker. Han har jobbet der oppe i dagevis med vonde knær og en bratt smal stigetrapp. Tror han ser frem til å bli ferdig. Jeg har såvidt vært oppe for å se hva han har gjort så jeg gleder meg veldig til å bruke tid med rydding og peking i dag. Og kanskje litt i morgen og neste dag. Jeg er nødt å ta det forsiktig for nå er det kun tre uker igjen og jeg har mye jeg ønsker å fullføre innen da.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar