torsdag 22. januar 2015

Når nettene blir lange

Nettene er lange og vonde. Å ligge på rygg er vondt. Å ligge på siden er vondt. Å ligge på andre siden er vondt. Å ligge på magen er umulig. Jeg sovner og så våkner jeg gradvis av det sprenger mer og mer i tarmen nede i bekken. Våkner og snur meg. Sovner igjen og våkner gradvis av ny sprengende krampesmerte. Den gradvise våkningen er den lange perioden Da går drømmene i sort hvitt og er ubehagelige og såre. Skulle ønske jeg våknet med en gang. Natten blir vond og uendelig lang men jeg trenger søvn.




Vekkerklokken ringer som regel to ganger i løpet av natten Da skal jeg ha påfyll av smertestillende og benytter anledningen til en tissepause og drikker litt vann. Sover fort igjen, for jeg er jo trett. Sliten og trett og lei av natt. Så er det endelig morgen. Mannen vekker meg når han står opp. På med taklyset og leselampen. Jeg har bedt ham om å gjøre dette selv om jeg kan være helt ør av tretthet.


En ny dag begynner med rivende smerter i hele underlivet. De kverner og drar og er så vonde at jeg har ikke ord. Jeg stetter meg opp i sengen så høyt jeg klarer og får servert kaffe. Her må jeg vente til smertene slipper så mye at jeg kan orke å stå opp. Da er klokken sånn litt før elleve og frokosten kan like gjerne vente til lunsj klokken tolv. I går klarte jeg ikke å komme ut av sengen før til middag klokken fem. Eller det stemmer ikke for jeg var ute av sengen og jeg hadde kledd på meg Men godstolen ble brettet helt ut som en seng og dr ble jeg liggende. Stille. For jeg orker ikke å snakke når smerteboblen er så kraftig. Tror dette er det mest slitsomme for min mann som plystrer og synger og er så glad for den fine dagen. Det er taust og stille hos meg.


Etter middag begynte jeg å bli bedre. Mer og mer og så med et lite sukk slipper resten av smerten taket. Kvelden blir fin. Jeg har det fantastisk. Ikke vondt og ikke trist. Da prater jeg så det bobler overselv om jeg forstyrrer nyhetsendingen for mannen Eller filmen han ønsket å se. Jeg vet at jeg har verdens mest tålmodige mann.
Rundt midnatt er jeg på topp men da er det tid for å sove. En ny natt skal begynne og jeg vet den blir like lang.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar