onsdag 26. mars 2014

Havregrøt

Havregrøt er bra for alle og særlig for min mage som får kramper og vridninger av de fleste vanlige matsortene. Når magen er helt vrang og ikke vil samarbeide må det havregrøt til. Morgen lunsj og kveld. Det som har utløst det denne gangen er yoghurt. Vanlig Tine jordbæryoghurt. De skulle bare visst hvor mye problem de har laget for meg. Jeg spiser yoghurt hver dag og det er kjempeviktig for min tarmbalanse. Yoghurt Naturlig og Mild var den jeg tålte. En halv liter til dagen fordi jeg ikke drikker melk. Sammen med en liten boks ananas. Den yoghurten hadde en annerledes smak men jeg likte den. Sannsynligvis fordi jeg tålte den. Nå er den plutselig ikke i melkehyllene i butikkene lenger. Hva har Tine gjort? Er så skuffet og ble så desperat at jeg kjøpte en boks med vanlig yoghurt med jordbær. Full stopp, kvalme og kramper som åpningsrier i tre dager. Det gir seg ikke så nå er det havregrøt. Disse krampene av mat som jeg ikke tåler er i øvre magen. Før stomien. Der jeg har smerter med sterke piller og som skal utredes på Ahus er i nedre magen. Etter stomien. Folk kaller alt for mage selv om det egentlig er metervis med tarmer med en liten magesekk på toppen. Men havregrøt smører alle meterne og inneholder et stoff som gir næring til de gode bakteriene i tarmen.




 
Jeg har som dere forstår hatt noen dager med dobbel smerte. Den øverste finnes det ikke piller for og for den nederste får jeg piller så sterke at jeg ikke kan kjøre bil. Jeg har vært så lei meg og så fortvilet. Men i går kom våren til skogen. Jeg var ute det meste av dagen. Ikledd ull i så mange lag at jeg nesten ikke kunne bevege meg. Pillene gjør at jeg enten fryser eller svetter. I postkassen lå en pakke. Pakke til meg! Noen tenker på meg og føler med meg. Finnes det større glede? I pakken var det en nydelig bok med flotte ord om vennskap og bilder av fantastiske malerier. Den ligger ved hvilesofaen min og skal nytes fra perm til perm.


Sånn er livet. Heldigvis. Når jeg er så lei meg at jeg ikke kan se lyset lenger fremme så skjer det noe som snur det. Sol, vårglede og vennskap. Jeg har så mye å glede meg over selv om jeg ligger til sengs i flere omganger om dagen og kjemper hver dag. Når jeg samler all denne positive gleden blir jeg sterk. I alle fall sterkere. Jeg kan ikke se bakover til hvordan jeg var. Jeg må se fremover og planlegge kreftene mellom smertene. Lage hver dag til en fin dag slik jeg er så flink til. På mandag skal jeg ta MR. Kanskje de finner en årsak til mine smerter da? Håpet har jeg.

 
 
Jeg har skrevet her mens den ble kald. Koker havregrøt og vann, har i litt salt og pynter med en halv teskje smør. Når den er halvkald spiser jeg den og drikker mye vann til. Tre ganger til dagen i så mange dager eller uker som er nødvendig. Å koke grøt i liten gryte på min nye komfyr var kjempekjekt. Jeg elsker de prikkene man bare trykker på så kommer tallene frem som viser varmen. Jeg satte på boost og grøten kokte på sekunder. Trykket mer på prikkene og fikk satt varmen ned og klokken på. Opp i gryta satt jeg den røretingen med batteri som jeg fikk til jul. Ler av meg selv som slo hendene sammen i bare fryd over grøtkoking med moderne hjelpemidler. Barnlig glede men ekte glede.


4 kommentarer:

  1. håper du leser det du selv skriver på bloggen din Annlaug. For du skriver så mye klokt, du er så inspirerende og motiverende for alle rundt deg, og det faktisk mens du er lengst nede.....!!! Du bør lese det du skriver, flere ganger.
    Da jeg leste om magesmertene dine, beskrevet som åpningsrier... ja da fikk jeg krampe i magen selv. En ting er jo at med en slik smerte du beskriver, så kommer jo noe fint, perfekt, flott og nydelig etterpå, og man blir rolig. DET pusher deg til å fortsette. Men du stakkar, du har bare smerten. Dobbelt så vondt!! Det er over min fatteevne at du klarer å skrive om det i det hele tatt
    <3 <3
    Ida koker havregrøt nesten hver dag, hun er blitt så stor og flink. Nå kom hun akkurat inn døra, hun har vært på kulturskolen, der går hun på tegne/male/kunst-kurs. Nå skal vi sette oss og spise sammen, vi tre. Så skal vi tenne lys, og vi skal tenne det for deg <3 fordi du er så fantastisk. Du er den flotteste damen jeg vet om. <3

    stor klem fra Henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Å kjære deg så fine ord. Skulle lese hva du skrev for mannen men klumpen i halsen tok overhånd så rørt og takknemlig ble jeg. Tusen takk <3 Det er ikke så enkelt å forklare hvor vondt jeg har det og at jeg samtidig har det veldig bra. Noen ganger klarer jeg ikke puste for jeg er så forferdelig fortvilet. Men drar meg selv opp igjen fra mørket. Skjønne Ida. Så stor og flink hun er Kommer til å tenke på henne når jeg koser meg med grøten min. Hun og jeg liker nok havregrøt like mye. Takk for at du er der Henriette. Alltid ved min side som en stabil støtte. <3 Kjempeklem fra meg

      Slett
  2. Som alltid er det flott å lese bloggen din. Plages også med magen og har og funnet ut at havregrøten er tryggest, men jeg blir jo lei av og til.
    Vil bare ønske deg en god helg og si at jeg ser etter hver dag om det er nye innlegg på bloggen din. Selv om jeg ikke legger igjen kommentar hver gang så leser jeg innleggene.
    Vel, håper din helg blir flott og så smertefri som mulig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Bente:))) Jeg følger også din blogg og blir så inspirert. Mageproblem følger ofte med til dine problem så spis havregrøt så ofte du kan. Men kokt på vann ikke melk. Jeg liker havregrøt, særlig kald men blir lei og i lange perioder spiser jeg ikke noe grøt.Nå ligger jeg i sengen og venter på at smertene i nedenfor stomien skal slippe Har tatt maks dose men det gir seg ikke Og så i dag som det er så fint vær. Det er litt trist men får nyte ettermiddagen i stedet. Heldigvis har jeg FB og blogger for da går timene i sengen lettere. Ønsker deg en nydelig helg med jentene. Pass på dem så de ikke kler for mye av seg. Vårluften er skarp. ( nå høres jeg ut akkurat som min mor *ler* ) Klem fra meg

      Slett