torsdag 6. mars 2014

Kvelden før dagen

 
I morgen er dagen her som jeg har kjempet meg frem til. Helt fra desember har ventet på denne timen hos kirurgen på Ahus. Smertene øker hele tiden og hadde jeg ikke vært så sta så hadde jeg vært innlagt for noen uker siden. I dag hadde jeg godtatt en seng og en sprøyte men nå er det jo bare i natt igjen så har holdt ut. I tillegg har jeg et lass sommerfugler eller møll i magen. Sommerfugler er glade, lyse og lette. Det som flakser rundt inne i min mage er tungt og mørkt. Jeg gruer meg! Gruer meg så forferdelig. For meg er det en påkjenning bare å gå gjennom hoveddøren. Pleier å ta en pause på benken innenfor så går det som regel bedre.




 Jeg gruer meg til selve undersøkelsen av tarmen. Det er endetarmen som skal undersøkes med et rektoskop. Forferdelig vondt og uten bedøvelse. Det betente og vonde området sitter høyere oppe i tarmen så jeg vet jeg må ha flere undersøkelser, men i morgen er en start. Jeg har begynt forberedelsene med tømming. Denne tarmdelen er koblet av systemet så ingenting passerer der. Likevel produseres det mucus som må fjernes før undersøkelsen. En dose i kveld og en dose i morgen. Vondt, ubehagelig og vanskelig. I tillegg irriterer klyx-vesken tarmen så smertene øker kraftig og vil ikke slippe. Stakkars meg. I kveld er det faktisk synd på meg.




Det jeg gruer mest for er hvordan legen møter meg og mitt problem. Jeg kjenner ham fra før og vet at det kan variere en del. Fredag ettermiddag er kanskje ikke optimalt, men det er en dyktig lege så jeg er i trygge hender. Jeg vil så gjerne få diskutert saklig og ryddig uten tårer. Men jeg er redd tårene kommer så jeg må hulke frem hvordan jeg har det. Jeg er så sliten og vet så alt for godt hva jeg har i vente. Det er en lang vei igjen men i morgen tar jeg det største steget opp og frem.









2 kommentarer:

  1. Ønsker at det går rette veien og ikke blir så vondt som du frykter. Du har ihvertfall rette innstillingen. Nå må noe gjøres og du har tatt tak og bestemt deg. FABELAKTIG. Klem fra meg med masse ekstra styrke til deg slik at det er fort overstått. Og skulle det komme noen tårer så husk at det viser hvor sterk du er som kan vise den sårbare siden av deg og. Stå på. Else

    SvarSlett
  2. Det ønsker jeg også men det blir nok vondt. Jeg tviler på om han kan gjøre undersøkelsen. Smertene var enorme nå med det lille klyx røret. Og nå har jeg full dose med oxy. Men jeg får snakket med han og laget en plan videre det er det viktigste. Håper han ikke legger meg inn selv om det er det som burde skje så orker jeg ikke tanken Er ikke klar så vil være hjemme helt til jeg skal opereres Om jeg kan klare meg uten sprøyter så bør det gå. Tenk på meg ca kl 13 Klem fra meg :))))

    SvarSlett