tirsdag 18. mars 2014

Vårfølelse og boblebad


Kun et snev av vårfølelse, kanskje fordi det er litt kaldt enda. Men mest er det fordi jeg ikke får utført noen av mine våraktiviteter. Tomten vår er fem mål og selv om det meste er naturtomt må alt ryddes og kuttes to ganger i året. Vi pleier jobbe sammen om de tunge utkantene. Han kutter  ned trær og busker som skal forynges og jeg raker og finklipper. Selve hageområdet gjør vi det samme ved at han tar grovarbeidet og jeg rydder og fikser. Egentlig er han vel min assistent for det er jeg som forteller hvor og hvordan. I år har jeg sådd frø. Inne. Og steller plantene i hageboden. Inne. Det er alt jeg har orket og da er det vel slik at vårfølelsen ikke kommer frem når jeg ligger under dyna. Men blåveisen blomstrer og det gir en sånn glede at jeg klarer ikke finne de riktige ordene. Mannen er ute og jobber hele dagen. Traller og synger og koser seg. Han er flink og veldig flittig, men jeg er litt misunnelig så jeg må ta meg sammen for å skryte av ham. Det var jeg som skulle vært der ute. Ikke i stedet for, men sammen med.




 Bak huset har vi satt opp et hagetelt med tette vegger på tre sider. I fronten er det myggnett for å holde insekter unna. Om kvelden trekker vi myggnettet til side så vi har fritt utsyn til stjernehimmelen fra boblebadet inne i teltet. Boblebadet er oppblåsbart som vi pakker bort om vinteren. Men det tåler noen få kuldegrader og under teltet går det fint. Vi har hatt det i seks år men i fjor hadde jeg operasjonssår over hele magen så da satte vi det ikke opp engang. Vannet er 39 grader og boblene masserer rygg og skuldre så behagelig at du skulle ikke tro det var mulig fra et plastbasseng.


Første kvelden i bassenget var en ren nytelse. Jeg hadde vært så engstelig for at bandasjen ikke holdt men det gjorde den. Dusj først, så 20 min i boblebadet før ny dusj og da begynte den å løsne. Vi skulle se ferdig et TV program men det nyttet ikke for jeg var så avslappet at jeg sovnet i stolen. Det ble en god natts søvn.
Selvsagt ville vi gjenta denne nytelsen kvelden etter. Men etter dusjen skiftet jeg på stomien for den nå være helt ren før badet. Det hadde snødd og bakken var dette av is og snø. Fra døren til bassenget er det ca 10 skritt men nok til å bli avkjølt før det herlige varme vannet. Fem minutt nytelse fikk jeg. Da løsnet platen og i det jeg tullet håndkle rundt meg falt den helt av. Jeg dekket meg fort til for ingen får se min stump, ikke engang mannen min. I går droppet jeg hele badet i ren skuffelse, men skal prøve igjen i dag. Da må jeg sørge for at hudplaten får godt feste først.


Jeg får så mye varm støtte og så mange tilbakemeldinger på det jeg skriver. Det betyr enormt mye for meg. Noen ganger gråter jeg gode tårer og andre ganger smiler jeg varmt av det dere skriver og sier. Hvert ord tar jeg med meg i mitt hjerte og det gjør meg sterk. Noen ser meg og forstår at jeg har det tungt og sliter. Det gir meg energi! En av mine venner strever med store nakkesmerter og vonde armer, en annen med store ryggsmerter, en har hatt flere hjerteinfarkt, en har nervesmerter i begge beina, en kjemper med tung sorg, en har betennelse i alle ledd, tre flotte damer har kjempet seg gjennom kreft og to har alvorlig tarmsykdom. Dette er bare noen av mine flotte venner som strever med sine smerter og likevel har overskudd til å trøste og heie på meg. Det som har så mye vondt selv. Eller kanskje det er nettopp derfor. De forstår.
Jeg er takknemlig for at dere er der alle sammen. Alle har sine problemer enten det er helse eller annet. At vi tar vare på hverandre midt i den vanlige hverdagen er både viktig og givende. Takk for at dere er der. Jeg lover å kjempe videre. Skritt for skritt.

 
 


 
 
 
Veien videre:
Fastlege for medisinjustering denne uken
MR mage og bekken på Ahus 31.mars
Koloskopi endetarm og tykktarm Ahus april
Kirurg Ahus slutten av april
Smerteklinikken Ahus dato???



 


5 kommentarer:

  1. travelt for deg fremover, måtte det bare være veien til noe bedre..!! Er så glad for å lese om alle du har rundt deg som støtter deg, du er så takknemlig!!! <3 kos deg med boblene og nyt vårtegnene. stoooor klem fra -H

    SvarSlett
  2. Ser og høres deilig ut, men jeg gleder meg til den dagen du er så forsonet med at du har stomi at det ikke er noe problem for deg å vise det for din mann. Han er den som er deg nærmest og kanskje det bare vil være godt at han vet alt. Jeg skammet meg slik for at jeg brøt sammen foran min bedre halvdel en av gangene jeg skulle inn på bordet. Tenk at sterke damer som oss kan bryte sammen slik, men min mann så plutselig at jeg trengte han mye mer enn han var klar over. Det bragte inn noe dypere i forholdet som har vært så bra for oss. Det var da jeg kunne gi meg over og fortelle om hvor galt det sto til og hvor mye jeg skjulte av smerter og verk. Han tok tak og fikk meg til å ta flere tak slik at jeg er den jeg er i dag,. Nok om meg, jeg har flere ganger minnet deg på små skritt. Hagen og terrenget rundt huset i skogen overlever om ikke du klarer det du klarte når du var frisk. Gled deg overblåveisen hver gang du kan og stell med det du har inne. En dag i nær fremtid så finner du deg selv ute i hagen i full gang med å fikse det slik du vil ha det.( og om du kommanderer Erik rundt for å få det slik. Hva gjør det?). Han setter pris på å ha deg i vigør selv når du er redusert til ei kommanderende kjerring. Stå på du og lykke til med mye herlig bading. Klem fra Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Han har sett meg på mitt svakeste flere ganger. Helt amøbe i en haug på gulvet og andre situasjoner. Han har vært min sykepleier og satt både sprøyter og klyster på meg så vi har vært så nær vi kan komme. Jeg viser meg med stomiposen på helt uten hemninger men den lille røde tuten på magen under posen holder jeg skjult og han har ikke noe ønske om å se den heller. Den kan skimtes gjennom posen og det holder Men er ikke sjenert i det hele med posen på og det er et enorm fremskritt for meg.
      Å ha assistent er behagelig men det blir ikke som jeg vil! Holder på å lære meg godt nok men det går sakte. I dag støvsugde han hele huset og jeg gikk i et annet rom for å unngå å kommentere. Jeg klarer ikke støvsuge selv så må bare godta at det gjøres slik Jeg er nok for nøye men det er du også så du forstår meg. Jeg koser meg med turer i hagen og litt husarbeid i perioder med lange pauser mellom. Og du har helt rett, Else Han liker at jeg kommanderer og sier fra. Da er det liv i meg og jeg sitter ikke bare stille og forvridd i en stol eller seng. Da synger og traller han. I dag var jeg ute i hagen og så på når han saget ned en diger furu. Bare en halvtime men det var godt for oss begge to. Legen min er på kurs så fikk ikke snakket med henne i dag Men det er to andre flinke leger på kontoret der om jeg trenger dem. Fikk mer piller og så ringer hun meg på mandag. Nå er det natt i huset men jeg har vondt selv med full dose morfin så er redd det blir en lang natt. Takk for at du minner meg på å ta små skritt og at hage og hus ikke er så viktig. Jeg trenger å bli minnet på det for jeg er ikke særlig tålmodig.Håper du har det bra og ikke mer smerter i tåbruddet. Snart sommer og sol. Klem fra meg :))))

      Slett