mandag 28. april 2014

Dag 10 og strålende solskinn

Det har vært et helt fantastisk vær den siste uken. Men jeg må slå på God morgen Norge for å se hva vær det er fordi det er tykke metall persienner nedtrukket hele dagen her. I tillegg til en blanding av skjermbrett og vegg som skjuler vinduet fra min seng. Men jeg vet det er sol ute og etter legevisitten skal jeg ute å sjekke selv. Det nytter ikke å sitte ute for de røyker på hver eneste benk, men jeg går en runde og ser på de fine blomstene som vokser som et blått teppe på det grønne gresset. Etterpå går jeg inn og setter meg i trappetårnet og ser på folkelivet. Dagene er lange og grå og jeg lengter hjem men prøver å gjøre dem så lyse jeg kan.


Håper på gode nyheter fra legen i dag men vet ikke om de har fått svaret på biopsiene og om de har hatt storlegemøtet sitt. Ser dem for meg alle overlegene samlet rundt et bord, på lystavlen lyser bildet av min nederste del av alle mine tarmer mens de snakker om min endetarm. Jeg både smiler og ler av tanken. Men spent er jeg. Nå har jeg hatt diagnosen om en underliggende Crohn og diagnosen Ulcerøs Colitt i flere faser. I fjor fikk jeg beskjed om at jeg hadde begge deler men kun i endetarmen og ikke i tykktarmen. Så tok de biopsi, av en hylende og skrikende meg, rett før jul. De var helt fine. Forvirret? Jeg er totalt forvirret. Fakta er at de nå for første gang kan se betennelsen på bildene og at den viser i høy grad på blodprøvene. Men hva utløser den? Hvordan kan den behandles? Må den fjernes?



Det er mye uklart og usikkert men det viktigste av alt er at betennelsen nå er helt under kontroll for jeg var veldig syk. Nå føler jeg med frisk men utrolig slapp. Det jobber på høygir i kroppen min så jeg prøver å lytte til den og ikke presse meg. Jeg tar heisen men går mye nede. Ut til barneavdelingen og kofferten og så tilbake og ut til hovedutgangen med alle røykerne. Langt og langt. Alt er relativt så for meg er dette langt.
Sitter mye nede og ser på folkene. Mange har rotet frem de rareste sommerantrekkene. I hastverk ser det ut til. Det er ikke fint å smile av folk men jeg smiler mest til dem så da er det lov og smile litt av dem og. Jeg gjør det nå uansett jeg. Kaffekort hos Narvesen gir meg en god cappucino for kun 10 kroner og de har kampanje med halv pris på iskrem. Mens jeg dusjet i morges og fikk på ren, lyseblå pyjamas størrelse telt, skiftet sykepleieren på senga mi. Nå er alt rent og pent og jeg er klar til å ta fatt på dag 10 på Ahus.







1 kommentar:

  1. Det går rette veien og når de høye herrer har fått bestemt seg og gjort det de må for at alt skal bli bra så går turen hjem igjen. Imens får du gjøre det beste ut av det og ha det moro med rare påkledninger. Tror varmen kanskje kom litt overraskende på mange. Håper vi får mye av den til sommeren og. Ingen flere skritt tilbake nå er mitt ønske for deg. Ha en fin dag og en riktig god bedring klem fra meg. Else.

    SvarSlett