onsdag 16. april 2014

Påskeblogg igjen

Det er tredje påskeblogg jeg skriver fra sykesengen. Bildene er av de samme kyllingene og dukene hvert år men ikke alle tradisjoner er jeg like glad i. Skulle gjerne skrevet en hoppende glad blogg fra kjøkkenbordet. De to andre påskebloggene var i forbindelse med operasjoner. Dette års påskeblogg er helt uavklart i smertedøs og gjør meg usikker og redd.


 

Men påske er det uansett og påskestemningen har jeg fått. Huset er pyntet med nydelige vårgule farger og bjørkeriset har fått lysegrønne små blad. Fryseren er full med godsaker og planene for lammelårsmiddag med gjester, grilling, tur i åsen med stormkjøkken, diger kalkun for to og gode bøker i hageteltet eller i godstolen. Jeg skal klare å gjennomføre dette fordi jeg er så flink til å planlegge og fordi jeg har god hjelp.




 
Dagene mine er korte enda. Nå er klokken over elleve og jeg ligger fremdeles i senga. Har kaffe og radio med påskerebusen og laptop i fanget. Jeg har økt dosering og styrke av pillene mine, men de tar en stund for å virke nok til at smerten slipper. Nå er jeg på sterkeste nivå men kan fremdeles øke antall. Jeg unngår det om mulig fordi jeg blir så søvning og slapp. Derfor ligger jeg i den beste stillingen i sengen og tar pusteøvelser. Mind over pain. Noen ganger sovner jeg igjen men etter en lang natts kjemping er det godt å sovne rolig en stund. Sånn starter min dag. Hver dag. Noen ganger når jeg våkner vil jeg bare lukke øyene og forsvinne inn i søvnen igjen fordi jeg vet hva som venter meg. Men det har jeg ikke tid til. Jeg vil opp og nyte hver dag.




Selv med en treg start så skal jeg klare å få de påskedagene jeg håper på. Lammelårmiddagen blir nydelig og bordet dekkes til fem. Men desserten er iskake og spesialkjeks og kaken til kaffen er ferdigkjøpt. Turen med pølsesteking blir rett opp i åsen her og ikke to timers gange. Med sånne snarveier skal jeg klare å oppnå målene.
Jeg har flere gode bøker som venter på meg og jeg har tid til å lese dem. Men når smertene ikke  er under kontroll klarer jeg ikke å konsentrere meg. Ikke engang et ukeblad orker jeg å lese de dagene. Da blir det et dataspill, Facebook eller en tam film på TV. Er været fint er jeg ute i hagen. Enten på en stol med teppe rundt eller pekende til assistenten om hvor han skal plante.





 

God påske til mine kjære venner. Mitt liv hadde vært tomt og tungt uten dere. Jeg har prøvd så mange ganger å fortelle hvor mye dere betyr for meg men det finnes ikke ord. Noen av dere har jeg ikke møtt i det virkelige liv enda og jeg gleder meg. Noen av dere er mine gode venner som har fulgt meg i årevis og vi har bånd som aldri kan brytes. Noen av dere er både min nære, kjære familie og mine venner som jeg savner intenst. Noen er nye venner som har blitt så viktige for meg. Takk for hver kommentar, for hvert Liker, for hvert hjertesymbol, for private melding og for hver sms.
God påske til dere alle!




2 kommentarer:

  1. ...det er enkelt å bli glad i deg. Det er enkelt men sårt og føle med deg. Du er så åpen, så inkluderende, så rik på ord, så flink med mennesker, så omtenksom, så omsorgsfull og så full av glede og kjærlighet ti livet at man KAN ikke unngå å blir revet med, gråte sammen med deg, le med deg, og mest av alt vil vi nok bare klemme deg. I dine tunge dager nå fremstår du som sterkere enn noen gang. Du er makleløs <3 stor klem fra Henriette

    SvarSlett
  2. Det er bare slik som Henriette sier og mange ganger så trenger vi ikke ord, bare at vi er der og viser støtte for hverandre når vi trenger det. Ha en flott og minnerik påske. Jeg holder på å pakke litt for en tur på hytta med datter og barnebarn. Litt travlere enn ellers for jeg har mannen på jobb og er barnevakt for hunden til Eli og Gunnar, men alt går, ikke sant? Vi tar bare fram alt positivt og lever. Selv om turen ikke er lang så blir det nok kjekt, håper dere har været med dere. I dag regner det her, men hva gjør vel det, tørt og varmt under taket. Dere kan ha grilltur i hagen om ikke noe annet. Lykke til med tur, middagselskap og ellers alt dere måtte finne på. God påske til dere. Klem fra Else

    SvarSlett