torsdag 24. april 2014

Torsdag allerede

Dagene her er lange og utrolig ensomme. Sykepleierne har ikke tid til å prate, nabodamen er en stille sunnmøring og sover for det meste. Jeg suller rundt i gangene nede og snakker med meg selv Inni meg altså Jeg har ikke behov for å vise at jeg er smårar.



Om formiddagen går det ganske greit for da venter vi mest på legevisitten. Medisiner, dusj, frokost, oppreid seng og så begynner ventingen. Klokken 13 er det middag og etter det litt sårstell, skylling etc som legen har befordret. Så ingenting. Det serveres suppe men den har jeg fått nok av. Senere kveldsmat Lekre flate brødskiver Noen med ost og noen med kokt skinke. Pyntet med salatblad, rød paprika og agurk. Hver dag. Hver eneste dag. Ikke rart det er kø hos Narvesen men der er det kun wienerpølse jag tåler å spise så det blir kun til absolutt gråe, triste dager som skal pyntes.
Likevel har det på et eller annet vis blitt torsdag allerede. Tenk om jeg lå på sykehus i Stavanger. Da hadde det gått så fort pga. alle besøkene at det hadde vært neste torsdag allerede.


I går hadde jeg to besøk og i morgen kommer mannen. Neste uke kommer nok Monica igjen så jeg er heldig. Og vet at jeg er det. Dagene er lange og sullete men det viktigste er at jeg blir frisk og får hjelp med smertene. Da kommer alt annet i bakgrunnen. I dag hadde jeg så vondt at jeg måtte få morfin intravenøst. Jeg tror det er fordi de driver og skylle og roter i betennelsen.
Klokken 12:30 skal jeg til indre undersøkelse av tarmen. Det er vondt som jeg forklarte i går men nå har sykepleier lovet meg godt med smertestillende før de kjører meg i sengen bort dit. Gruer meg! Men det er nødvendig!


I går fikk jeg medisinnål nummer fem på fem dager. I dag gikk også den tett. Det er antibiotikaen som irriterer årene til en reaksjon. Oppe i femte etasje er operasjonsstuene og opp dit går jeg for å få en kanyle av en anestesilege. Hun tok vel i mort meg og forstod problemet og skulle begynne å lete etter årer da det pep i søkeren hun hadde på bryster. Øynene hennes glødet til da adrenalinet begynte å bruse. Beklager jeg må løpe sa hun og sprang nedover. Der møtte hun to andre kolleger og stemningen var som midt i en Greys Anatomy episode. Action. Så da kom det en voksen mann. Han kjører sikkert Harley for han så ut som en som blir tøff med skinnjakke. Og mørkebrune vakre øyne hadde han også. Nå sporet jeg visst av. Han fant en kraftigere åre og satte inn en tykkere venflon litt over håndleddet på venstre hånd. Håper den kan vare et par dager.



Legevisitten har vært her og jeg skal hvile en stund nå frem til undersøkelsen. Det ble en riktig spennende dag for Trulte så da går det fint med en rolig ettermiddag og kveld. Sullende nede i gangene med lysblå pyjamas, lysblå morgenkåpe og sorte crocs. Lekker? Neppe.




Blodpøvesvar og skopiopplevelser :

Tok litt tid for jeg fikk besøk. Min kjære mann kom på kveldstur hit til meg. Så koselig og sånn overraskelse. Før det sov jeg etter all bedøvelsen jeg fikk til undersøkelsen. Jeg hadde med min egen private sykepleier med mer dop i lommen og hun måtte bruke alt. I tillegg var det selvsagt legen og scopipleieren fra Egersund. Det var vondt! Selv med så forferdelig mye avslappende og smertestillende. En glødende jernstang med et kvinblad på undersiden er nærmeste beskrivelse.
Han fikk tatt to gode biopsier så nå er det bare å vente.
CRP hadde gått ned fra 190 i går til 170 i dag. Ikke mye så jeg ble skuffet men ned er jo rette veien. Hvite blodlegemer hadde øket noe. I morgen håper jeg på bedre resultat.


3 kommentarer:

  1. I alle fall lekrere enn henne på bildet! ! Kjempeklem

    SvarSlett
  2. Huff, alt du skal i gjennom, men nå skal du bli frisk håper jeg. God bedring. Jeg må på jobb, underbemannet i dag så jeg må jobbe ekstra lenge. Ha en fin dag. Klem fra Else.

    SvarSlett