fredag 18. april 2014

Langfredag og lammelår

Det er tradisjon for meg med stor lammelårsmiddag i påsken. Å samle hele familien og være sammen hele dagen. Tradisjonen er like viktig for meg som julaften. Da min tre sønner var små begynte vi påskeaften. Vi dro ut i fjæra og kokte påske egg på bål, spilte fotball og hadde leker og skattejakt på stranden. Det var ofte surt og kaldt på Solastranden om våren men vi kledde oss godt, for ut skulle vi. Besteforeldre, barn og barnebarn. 1.påskedag samlet vi oss igjen og spiste lammelår og spilte spill. Disse tradisjonene har jeg tatt med meg til Hust i skogen men nå pleier lammedagen være Langfredag. Koke egg på bål kan vi ikke i år da påsken er så sent at det allerede er bålforbud.



Siste innlegg skrev jeg at dette er tredje påskebloggen fra sykesenga. Da mente jeg selvsagt at det er tredje året jeg skriver fra sykesenga og ikke tredje dagen. 2010,2013 og 2014. Vi er slitne. Jeg er sliten av og være pasient med smerter hvert minutt på dagen og også i søvne. Mannen er sliten av å være så mye alene og av å se hvor vondt jeg har uten å kunne gjøre noe. I går hadde vi en slitentopp etter at jeg hadde hatt en våkenatt på gjesterommet. Da var ikke ambulansen langt unna for så dårlig har jeg aldri vært i hele mitt liv. I går var jeg selvsagt sliten eller det betyr vi begge var slitne og ord blir harde og kvasse. Vi stoppet opp og laget en plan sammen om hvordan vi skulle gjøre dagen finest mulig for oss begge og slik at jeg fikk kontroll på smertene. Vi klarte det! Dagen ble fin og nær, og jeg gikk til sengs med bare litt smerter. Så i dag er jeg er klar til å lage årets lammemiddag for hele familien her øst. Datteren og forloveden er på hytta så vi blir kun 5 rundt bordet, men jeg gleder meg til dagen.
Gammel bilde men lammelårsmiddag da også

Vekkerklokken ringte halv syv. Lammelår ut av kjøleskap. To piller og en kopp kaffe og så full fart tilbake til sengen. Her ligger jeg og venter på virkning av både kaffe og piller. Kaffe setter fart på magen og jeg kan jo bare ligge her og skrive samtidig som jeg er på do. Lettvint og greit. Det er det ikke, men akkurat nå velger jeg å se det slik. Klokken ni er det påskefrokost. Eggene kokes til gulfarge, laks, skinke og alt det gode i kjøleskapet settes på fine fat og så på bordet. Jeg har til og med eget påskefrokost service. Det er gammelt Figgjo og må håndvaskes men så nydelig at hver frokost blir en fest. De fire høytidsdagene i påsken skal jeg lage denne frokosten. Det er mitt mål og i går var første dag jeg gjorde alt og det ble perfekt. Elsker lange, late frokoster med den gode praten.


Også et gammelt bilde men viser
påsekservicet jeg er så glad i


Mannen er allerede ute og boner ferdig bilen. Det er også påsketradisjon her. Bilen skrubbes utvendig og innvendig. Og sommerdekk skal på. Innvendig er min jobb men ikke i dag. Kanskje i morgen eller kanskje en annen dag. For nå kommer finværet og tur i åsen eller grilling blir viktigere.
 

2 kommentarer:

  1. Ta godt vare på hverdagene for da settes de så mye bedre pris på helligdagene sa min farmor til oss når vi giftet oss. Og de ordene har jeg tatt med meg siden. De funker både på samspill og livet i ellers. Ha en fin dag med gjester og lammelår. Vi koser oss på hyttetur og Tristan har bestilt karbonader med brun saus. Funker det og, så har jeg lovet Arnfinn at lammesteken kan vi ha når han kommer hjem. I dag er det blå himmel og sol her og, men kaldt. Håper varmen som er lovet kommer. Fortsatt god påske. Klem fra Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Så riktige og viktige ord. Dere kan som oss lage en festdag midt i uken. I dag steker Erik en hel kalkun alene. Det var planen at vi skulle ha den i går Mye for to men sykt mye for en :))) Han har fått instruks om steking og frysing av restene

      Slett