mandag 21. april 2014

Tilbake til start igjen.

Det er fjerde gang jeg blir lagt inn akutt på Ahus. Men første gang jeg har blitt kjørt med sykebil hit.
Fjerde gangen for samme problemet. Smerter i den tarmstumpen som er koblet av. Da jeg kom hit til samme avdeling med samme sykepleieren var de like oppgitt som sist. Vi vet ikke. Da hadde jeg vært på akuttmottak hele dagen og avklart at det ikke var tarmslyng slik symptomene tydet på. De visste ikke.


Vaktlegen i går satte meg opp til ultralyd undersøkelse og da ble jeg veldig glad. For CT bildene viste at det var forandringer i vevet i det området jeg har hatt vondt siden 2010. Skuffelsen ble stor da det kun var galleblære og galleveier som skulle ultralydes. Selvsagt var det ikke noe feil der. Det er helt nederst i magen krampene sitter. Under navlen og mest på venstre side. Barnefødsler er bagateller i forhold til disse krampene og smertene.
Jeg spurte sykepleieren om de ikke skulle ta CRP siden den var førhøyet da jeg kom inn og jeg fremdeles hadde 39 i feber. Men hun hadde ikke fått beskjed om det. Ah, pytt, jeg tar en prøve likevel jeg. Sa hun og gikk og hentet nåler og utstyr. Det var jammen bra for den var gått opp fra 38 på lørdag til 286 på søndag!!! Da ble det fart rundt meg. Intravenøs antibiotika og nye blodprøver på et blunk.
I morges var feberen gått ned en del og CPR var gått ned til 250. Men det er kun etter to doser antibiotika. Jeg skal få tre doser daglig til den er gått ned til normal og står stabilt der.



Jeg føler meg mye bedre. Svetter og svetter men det er godt tegn. Smertene har gått ned til det nivået de var på for fire måneder siden. Altså ikke bra men mye bedre. Kjempe mye bedre. Har de nå funnet svaret til mine smerter? Kan jeg nå bli helt frisk? Håpet stiger for hver dag. Tenk om jeg endelig skal bli kvitt smertene, eller i alle fall finne en behandling som kan gjentas om det kommer tilbake. Jeg tok MR for 3 uker siden, den skal jeg få svar på i morgen. CT bildene også. Nå må jeg gjennom mange flere undersøkelser for å finne ut hva dette er og hva betennelsen kommer av. Kanskje må den tarmdelen fjernes for godt. Men nå skal jeg først bli feber og betennelsesfri Og jeg er på vei!!!!




Det er ikke lett å sove for damen i nabosenga er så urolig og harker og hoster pga sonden fra magen gjennom nesen Den kiler og klør. Hun holdt på å dø!! For en uke siden fikk hun en colostomi som jeg har. Dagene etter operasjonen ble hun bare dårligere og fikk mer og mer vondt Men fordi hun er en av dem som blir stille ved smerter trodde de henne ikke. Natt til fredag tok hjerte kontrollen og sa fra ( min mening) det løp løpsk og da fant de endelig ut at det var gått koldbrann i tykktarmen og det stod om sekunder. Nå har hun to poser på magen. Jeg blir både ydmyk og tålmodig! Litt lite søvn skal jeg nok tåle. Hun blir passet på som gull nå Selvsagt. Så det er et renn med pleiere og leger hele dagen
 
 
 
 
Dette er en nydelig dag både fordi det er så fint vær og masse gladmeldinger på Facebook og fordi jeg nå håper å ha begynt på reisen mot et smertefritt liv. Men viktigst av alt fordi vår kjære, vakre Monica, som snart skal stå brud, fyller 25 år. Denne nydelige jenta har hatt en spesiell plass i hjertet mitt fra første gang jeg møtte henne, 9 år med musefletter. Jeg er så utrolig glad i deg Monica.
 
 
 

6 kommentarer:

  1. håper du snart blir smertefri og at di finner ut hva som er galt.
    klæm fra oss i Saltstraumen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Og gratulerer så mye med dagen din også Monica. Jeg har veldig høy CRP og liker det ikke men tydelig at antibiotika virker. Blir nok her en stund men lengter hjem :))))

      Slett
  2. skjønner så godt at du lenger hjem, sykehus er IKKE noe hyggelig! og spesielt ikke nåe du har vært gjennom så mye og vet hva du går til og kjenner systemet og menneskene som jobber der....... klart, noe er heldigvis flinkere enn andre, heldigvis. det er godt å se at antibiotikaen virker, og jeg håper så inderlig de steller godt med deg!! nå må vi håpe og håpe og håpe og HÅPE på at ting snur, at det nå endelig skal bli bedre <3 <3 planter blomster idag og tenker på deg :) stor klem fra henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Sykepleierne har endelig forstått alvoret og nå blir jeg behandlet med den respekt jeg skulle fått oppleve sist også. Nå er det de som prøver å dytte på meg mer smertestillende :))) Antibiotikaene er så sterk at den lager betennelse i årene mine. Får vel sopp i alle åpninger nå men bare CRP går ned så er det verd det. Nå skal jeg bli bedre Det er nestes som kroppen har sagt NOK. og gir alle disse håndfaste bevisene om hvor syk jeg egentlig er. Mer enn jeg visste selv faktisk.

      Slett
  3. Nå må det vel gå rette veien. Hvor mange ganger må du innlegges før de finner ut hva som skal til for at du skal bli smertefri og ha det bra? Prøvene gir vel skikkelige tilbakemeldinger. Godt at du er så våken og klar over hva som skjer med deg at du kan gi beskjed om hvordan du har det. Det er din kropp og ingen leger kan si at nå har du det slik og slik. De kjenner det ikke. Lykke til og god bedring klem. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :))) Jeg håper de klarer å finne et helt klart svar på hva type proktitt det er. Hvis ikke så har jeg enda en avtale med gastro medisineren på Ski. Men de er veldig bekymret for meg pga CRP som er så høy Jeg er så lei av å være her at jeg ikke kan tenke på det !!!

      Slett