fredag 27. februar 2015

Opp og hjem

På mandag vred jeg meg i smerte men måtte vente helt til midt på dagen på onsdag før de fikk tid til å operere meg. Nå planlegger vi permisjon. Det er helt fantastisk!!!! Først måtte jeg få kontroll på smertene og det har jeg nå. Ved å ligge mer til sengs i riktig stilling så fikk såret inni meg ro og ble mindre smertefullt. Kjedelig men nødvendig. Akkurat nå startet ventilasjonsanlegget her Det betyr at klokken er syv og det er morgen Jeg sovnet klokken halv elleve inngår kveld og har kun vært våken når alarmen vekket meg for å ta piller. Jeg har fått en ekstra morfin pille men ingen sprøyter!!!! Da er målet nådd og vi kan planlegge at jeg skal hjem på permisjon. 

Hjemmesykepleien er allerede kontaktet så de kan legge meg inn i planene sine for helgen Vi bor jo litt avsides så regner ikke med at de jublet av å få meg som pasient. Men for alt vi vet så kan de ha pasient i nabohuset og er i skogen daglig allerede Uansett så er ikke det mitt problem De skal komme hjem til meg morgen og kveld for å skylle saltvann inn det kateteret jeg har inn i rumpa. Det gjør ikke vondt når de skyller Mer behagelig som å vaske et betent sår. Men å gå, sitte, ligge eller bevege seg med den slangen inn i såret bak er vondt. Vondt og ubehagelig og upraktisk Anbefales ikke. Hvor lenge jeg skal ha den der vet ingen Det kan være fra dager til flere uker Skyllingen fjerner blødning men det holder også såret oppe så det kan gro fra bunnen og ut Gror det fra toppen vil det bli en lomme der inne som kan lage mye problemer med betennelse og smerte. Så tilbake til en dag om gangen.  Nå er planen at jeg reiser hjem i dag etter behandling og legevisitt og kommer tilbake hit til kontroll på mandag. Mer vet ikke jeg og heller ikke legene. 



Men det vi vet er at det gror for det har blitt bedre allerede. Jeg vet også at jeg må ha en lang slange og en pose koblet til kateteret som går inn i såret Denne posen med blod må jeg gå med festet til leggen, eller sengekanten, hele tiden og må holde meg hjemme og inne. Litt innestengt og kjedelig men så mye bedre enn en sykehusseng. Jeg vet også at jeg kan komme direkte tilbake til sykehuset om jeg blir dårligere. Dette er kun permisjon. 
Helst ville de at jeg skulle være hjemme om dagen og sove her Men jeg vi bor for langt unna så det blir for tøft. 


4 kommentarer:

  1. Stå på! dette blir bra :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir det Har pågangsmot og dyrke til å klare det meste

      Slett
  2. Dette takler ei sterk dame. Ta det nå bare rolig og ta tiden til hjelp. Godt å høre at det har begynt å gro, så håper jeg at det snart er historie med smertestillende sprøyter. Ha en flott helg og hils til den fantastiske pleiere som du er så heldig å ha. Klem fra oss begge som er en liten tur på hytten for å sjekke om alt er ok etter stormene. God bedring fra Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det ikke var noen skader fra stormen Jeg får bevege meg sakte og rolig frem og opp Med en tykk gummislange inn bak døgnet rundt er det ikke lett å bevege seg i hele tatt Gsnske matt og sliten i dag Det tar på å flytte så håper jeg ikke blir lagt inn igjen nå Hjemmesykepleiereren var her nå En rar situasjon men tar det med humør God helg til deg ig mannen :))))

      Slett