tirsdag 20. april 2010

Jeg er hel igjen:))))

Operasjonen gikk akkurat som planlagt på fredag. Jeg fikk epiduralbedøvelse før narkosen. Etter oppvåkningen ble jeg kjørt opp på den nye avdeligen og fikk vindusplass på et tomannsrom med engen dusj og wc. Damen i nabosenga snakket ikke et ord norsk så det ble ganske taust, men hun var smilende og stille i dørene. Jeg har ikke så mange besøkende så hadde vel håpet på en koselig prat fra en medpasient. Epiduralen virket som sagt ikke. Det viste seg at den satt for høyt og jeg ble bedøvd i armer og hodet og ned til navlen. Hjernen ble ikke bedøvd men huden i hodet og det ble meget pulserende og ekkelt. Nedefor navlen hadde jeg nesten full følelse og det var nokså dumt siden det er der det to store operasjonssårene er. Intravenøs morfin ble redningen og det har fungert greit, Ikke smertefri men ganske smerteredusert. Kan ikke klage jeg da. Jeg har jo blitt hel igjen. Ingen pose på magen men en hel og fin tarm.


Det vil si at jeg fikk fjernet posen og tarmen ble hel men har fått to nye poser koblet på hver side av magen. I tillegg har jeg en ledning inn i ryggen som er koblet til en pumpe og en beholder i et stativ.Jeg har urinkateter, to store bandasjer,oksygenslange og intravenøsslange. Ser ordentlig syk ut med alt dette koblet på meg. Og en vel planlagt prosedyre for å flytte meg fra sengen og opp i stående.




I går kom det ny pasient i naboseng og hun prater!!! Møtte henne en uke før operasjonen på preop og da pratet vi lenge og alt mulig så dett kunne ikke vært bedre. Tror hun er enig i det hun også. I dag fjernet de den ene slangen og dermed ble det en pose mindre. Jeg har også blitt kvitt oksygenslagen men alle andre koblinger er der. Hadde besøk av datter til Erik og kjæresten i går. Det like jeg fordi det bel et avbrudd i min lange dag og fordi jeg trives godt sammen med dem. I dag kommer Erik en tur innom etter jobb. Men han er sliten da og blir aldri lenge. Det er de eneste besøkende jeg har så gjett om jeg er glad for alle hilsener på mail, mobil og Facebook. Tusen takk alle sammen. Har sagt det så mange ganger før men sier det igjen, det gir meg så mye glede og krefter å vite at noen bryr seg.
Nå er det snart middagtid her på avdelingen men i dag er det ikke noe spisende for meg så jeg ber om havregrøt jeg. Klarer ikke spise så mye som de vil jeg skal. Blir mett av 5 ss suppe. Skulle ønske det var skil senere også;men nå tren ger jeg all næring jeg kan få i meg så må spiser mer.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar