torsdag 6. juni 2013

En rar dag

Ute er det grått og litt høstlig. Inne ligger bikini og lette solklær delvis pakket i en koffert og forteller at vi snart skal til sol og varme. I Bergen strever min kjære "tante" med å gjøre de siste timene for sin mann så gode som mulig og i Stavanger har min barndomsvenn med samme tarmsykdom som meg blitt innlagt på sykehuset igjen. Jeg selv sov til klokken var nesten 10 i dag, sliten og fornøyd etter gårdsdagen. Livet er skjørt. Vakkert og vondt på en gang. Vi må huske å ta vare på hverandre og lage hver dag til en fin dag.


I går hadde jeg en fantastisk dag. Etter jeg hadde ønsket at jeg var tøff nok til å reise alene på handletur og brukt timevis på å grue meg og tenke på alt som kan gå galt bestemte jeg meg helt plutselig for å hoppe i det. Kledde meg og pakket stomiutsyr og inn i lillebilen i løpet av en halvtime. Jeg klarte det!!!! Var på cafe og spiste lunsj. Alene. Gikk i butikker og prøvde klær. Alene. Ingen katastrofe skjedde men jeg tror stomistumpen var vettskremt for den beveget seg ikke i det hele tatt. Ikke en eneste fis i posen så jeg slapp lettvint fra det. Men jeg er så utrolig lettet og stolt for at jeg klart dette. Mestringsfølelse er en nydelig følelse.


Jeg sov tre timer lenger enn vanlig i dag. En god og behagelig søvn av lettelse og trøtthet etter gårsdagen. I dag skal jeg klippe prislapper av de nye klærne jeg handlet i går og på gangen står det en diger eske med stomiutstyr. Pakken ble levert av en kjekk ung mann i morges like etter jeg våknet. Har ikke åpnet den enda men jeg må sjekke nøye at alt er med så jeg kan pakke det i den nye håndbagasjekofferten. En travel dag i går betyr at jeg må ha en roligere dag i dag. Det blir mange turer på badet for poseskift og plateskift i dag, men begynner å få god trening så det går raskt unna.


En rar og skjør dag som det er opp til meg å gjøre fin for meg selv. Jeg bruker kun smertestillende ved behov nå og alle abstinenser er borte. Snart kommer min kjære mann hjem, ungene våre har det bra og om kun få dager skal vi til nydelige Skiathos. Jeg har så uendelig mye å glede meg over samtidig som jeg tenker på dem som strever i dag.







Posedamen
En side om hvordan jeg takler dagene med stomi. Klikk på overskriften og du kommer til en ny side Jeg tar pause fra denne siden nå. I dag har jeg skrevet litt om mine tanker rundt mitt nye liv. Kommer tilbake til denne side en liten tur etter ferien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar