mandag 4. januar 2010

Operasjon nr 3

Jeg har som dere vet hatt en operasjon i september der de forsøkte å lukke fistelen uten å lykkes. Jeg lå på sykehuset 14 dager da og fikk kun flytende næring via CVK. Hadde store smerter i mer enn en uke og tøffe dager. I oktober ble jeg operert i full fart en lørdag og da åpnet de fistelen helt og la inn to strikker som skulle holde den åpen og danne arrvev til neste operasjon. Jeg fikk også lagt ut tykktarmen på magen til venstre for navlen for å avlaste fistel området.
Nå i januar skal jeg ha den tredje operasjonen hvor de skal fjerne strikkene og lukke fistelen. Jeg får full narkose og skal ligge på magen. Blir nok fine hovne merker i ansiktet, men de forsvinner. Operasjonen er beregnet å vare i 2 timer men de andre to har tatt mange timer lenger enn planlagt fordi jeg blør så mye. Håper det går greit denne gangen så jeg slipper så mye narkose og alle ettervirkningene. De skal lukke fistelen fra endetarmsiden ved en flapoperasjon.Kompliserte greier for å bevare muskler og slimhinner intakt. Jeg er informert om konsekvensene. De åper i tillegg fistelen så den kan gro sammen og lukke seg. Åpningen i andre enden blir der for drenering men vil forsvinne etterhvert.
Mens jeg er i narkose legger de en kanyle inn i ryggraden Såkalt epidural bedøvelse. I dette katerteret kan de sprøyte bedøvelse og muskelavslappende dirkete inn i nervesystemet. Jeg blir koblet til en smertepumpe som holder jevn tilførsel av opiater. Planen er at jeg skal ha denne i 3 - 4 dager etter operasjonen.
De legger også inn en kanyle i halsåren - CVK hvor jeg skal få tillegg av smertestillende og andre medisiner. Skal også få næring inn her og væske. Denne skal jeg nok ha til jeg blir utskrevet. Ubehagelig og hemmende men slipper alle nålestikkene så en absolutt fordel. De legger også inn et urinkateter som skal ligge der så lenge jeg får epidural. Pose på magen har jeg allerede og den blir værende noen måneder fremover til operasjon nummer fire.
Jeg skal prøve å være oppe så mye som mulig etter operasjonen men vil trenge hjelp av en prekestol.Koblet sammen som en robot med en slange inn i ryggen, en slange inn i halsen, en dreneringsslange fra såret, en slange ut av urinrør, en pose ut av magen, store bleier og lange hvite støttestrømper. Litt av et syn:)))

2 kommentarer:

  1. Hei Annlaug
    Har nå i formiddag lest hele bloggen din, fra start til slutt...
    Hjelpe meg hva et mennesket skal behøve å holde ut... Jeg er ikke sikker på hvilken type kreft du har, men det høres ut som den min mor hadde for noen år siden, endetarmskreft. Er det riktig? Hun også var gjennom et helvete uten like og vi trodde vi skulle miste henne. Men hun er i dag helt frisk og strålende fornøyd med livet:-) Ful av energi:-) Håper disse ordene kan være litt trøst i det du skal gjennom:-) Varme tanker fra en som sitter her og filsosoferer over hvor heldig man om man slipper dette. Tusen takk for at du deler det du må gjennom med oss:-) Klem fra Gro

    SvarSlett
  2. Takk for trøstende ord, Gro. Heldigvis så har jeg ikke kreft og jeg blir helt frisk til våren en gang:))

    SvarSlett