tirsdag 12. januar 2010

Dag 1- Operasjon + Dag 2 - den skjeve dagen

OPERASJON
Kom tidlig til sykehuset og fikk komme inn på et rom med fire senger. Her var det to menn og to damer, Alle måtte kle av seg og på med sykehusskjorte og lange støttestrømper . Den ene mannen hadde full kroppsbarbering;) Her var det ikke mye privatliv med bare et halvveis forheng mellom sengene . Så ble jeg trillet inn på operasjonsalen og slanger ledinger grønne laken ble koblet til meg i alle ender. Vi måtte vente lenge på anestesilegen så vi hadde god tid og jeg fikk spørre om alt og de forklarte i detalj. Veldig beroligene, Blodtrykket sank til normalt nivå. Anestesilege Gaute kom og han satte epidural. Det var ikke vondt men litt ekkelt. Akkurat som å sette en tykk tanntråd fast mellom tennene. Jeg fikk så sovemedisin og maske ble satt på meg til jeg sovnet. Da satt de en tube ned i halsen (tunga ble klemt ved en feil så jeg har et blått merke der) og de tippet meg over på magen. Våknet fint og fredelig 2 timer senere og følte med vel.
Ikke smerter og veldig våken men kvalm.2 nye timer på oppvåking og så opp på sengeavdeling hvor Erik ventet på meg. Stort lyst tomannsrom og en pratesyk dame i andre sengen. Ellers husker jeg ikke så mye Fikk kvalmestillende og vann. Senere en halv kopp suppe. Det var over!!!! Og jeg var smertefri.Erik kjørte hjem og jeg slumret meg gjennom dagen og kvelden. Sendte noen tekstmeldinger om at alt var ok.Var oppe og gikk i prekestol noen meter men var sjanglete i beina( og i hodet)

DAG 2

Sovnet tidlig men våknet fordi jeg hadde vondt i CVK en ( sentralt vene kateter i halsåren) Fikk smertestillende og sovnet, Våknet igjen og kunne ikke bevege venstre beinet. Måtte ha hjelp til å snu meg. Fikk beskjed om at det ville gi seg. Mer vondt i CVK og anestesilege ble tilkalt. Han sjekket og skiftet bandasje. (limte fast mye hår i den) Ikke noe farlig men ubehag fra stingene i huden. Mer smertestillende så måling av blodtrykk,puls og oksygen. Midt på natten med fullt lys. Alle mann våkne. Etterpå fikk jeg ikke sove. Lå og kikket på stjernene og lyset fra vinduene i blokka ved siden av. Jeg som bor i de mørke dype skoger er ikke vant til slikt så det sjenerte. Men stjernene var fine….

I morges kom kirurgen Arne og fortalte at operasjonen hadde gått akkurat som planlagt. Han fjernet kompresser og alt var bra. Jeg skal ned på gastrolab til kontroll på fredag. Så var det anestesilege på ny for å sjekke CVK som ligger skjevt og er plagsom men ikke farlig. Lammelsen i foten gikk ikke over så anestesilegen kom opp enda en gang, Epiduralekateteret lå skjevt og presset på en nerve.Smerte pumpen ble stanset for å se om jeg fikk følelsen tilbake. Etter noen timer var følelsen i begge bena på plass men det begynte også smertene i operasjonssåret å gjøre så her hastet det. Mer morfin inn i CVK og anestesilegen kom og trakk kateteret i ryggen ut 2 cm. Smertepumpen ble satt på igjen med ekstra Bonus til å starte med Bånngass.Smertene forsvant totalt. Mister jeg følelsen igjen så skal de fjerne epiduralen hvis ikke får jeg ha den til fredag og det betyr ikke noe vondt helt til da. Er det rart jeg er glad? Nå ligger jeg her og kjenner etter om bena dovner og håper det beste. Å ja, sengen er skjev den og så jeg skal få ny madrass. Det står en Tempur madrass her og venter på at kveldsvakten skal få tid til å legge den på plass.

Snart er det suppeservering og senere kveldsmat. Drikker og spiser jeg nok i dag så får jeg fjernet CVK i morgen så da blir det enda bedre . Men da må jeg henge i og spise. God apetitt og god kveld fra sykesengen på Aker

1 kommentar:

  1. Så godt og høre at alt er bra Annlaug. Tenkte masse på deg igår og idag også. Pass på deg selv. Masse klemmer fra Anne

    SvarSlett