fredag 5. april 2013

April og snø

Ble overrasket da jeg åpnet vinduet for å lufte i morges. Ikke sol? Det snør og er helt grått! Fordelen med en grå dag er at vi setter større pris på neste soldag. Min dag er delvis skyet men mest sol. En god natt uten såre drømmer og dagen får en bedre start. Med nylaget kaffe blir den enda bedre.





Legen på Ahus skulle Google mer om min sykdom til neste undersøkelse. De forstår ikke denne uvanlige kombinasjonen av tre ulike tarmsykdommer. Ikke forstår de årsaken og ikke forstår de smertene. Dermed sikret de seg ved å gi meg behandling for to IBD sykdommer samtidig Den tredje finnes det ikke medisin for. De diskuterer nøtten meg på tverrfaglige legemøter og finner ikke svar. Men Google??? Håper de har egne medisinske sider de kan Google på og ikke søker hjelp hos online legene. Jeg har også googlet og tenkt og funnet en løsning. Ikke løsning på hva eller hvordan. Det overlater jeg til legene. Men en løsning på hvorfor jeg har de ny smertene jeg har hatt de siste dagene. Absolutt ikke sikkert det er riktig løsning, men jeg skal forsøke noe nytt i dag og se hvordan det går. Har jeg rett vil neste uke bli fantastisk.
 
 

Dagen fikk en god start med en mail fra min eldste sønn og bilder av hans kjære Pradavovse. Hun er så skjønn og oppfører seg som en liten valp når jeg er på besøk Hun forstår nok at jeg er bestemoren som bare skjemmer henne bort og sender godteposer i posten.


Nå har det nesten sluttet å snø. Jeg har spist frokost og dagen har startet. Det blir en rolig dag i dag igjen men det gjør ikke noe for det er fredag og helg.






7 kommentarer:

  1. God morgen. her snør det ikke, strålende solskinn rett inn på soverom og kjøkken, men kjølig. Det gjør ingenting så lenge vi har solen inni oss og har en fin dag uansett. Håper du er flink til det du begynte på i går, å utføre minst mulig slik at kropp og sinn får sjanse til å slappe av og unngå for mye smerte. Ser ut som du har hatt en mye bedre natt og det er bra. Får håpe at dine tanker rundt sykdomsbildet er ett rett spor. Ingen kjenner kroppen din bedre enn deg selv, legen skulle bare prøvd dine sko, tror nok at han ville fort ut av de for å lefle litt med ett gammelt ordspråk. Den kjenner best hvor skoen klemmer... Ta helgen og til hjelp med å slappe av, da er du ikke alene hjemme og det er bra. Ta ett lite glass rødt til maten og tenk garvesyre, men for all del, kos deg og ha en fin helg med gode netter uten flere mareritt. Det er utrolig hva en god natts søvn gjør for en trett og sliten kropp. Klem. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Else:) Jeg lurte smerten litt med å ta en pille når jeg la meg.La meg tidlig, leste litt og sov som en stein hele natta. Nå håper jeg på en fin helg for Monica kommer hit i morgen og blir til søndag. Da vil jeg være oppe og føle meg vel så vi kan spille Kinasjakk og kose oss Ser bra ut så langt så har funnet frem en flaske god rødvin. Men jeg er ikke flink å sitte i ro når jeg ikke har smerter Da vil jeg helst begynne på vårrengjøring eller annet galskap. Nå skal mannen støvsuge og jeg finner meg en bok. Flink?
      Våren har kommet mye lenger hos dere men kommer seg her også Nå er det 8 pluss i skyggen.
      God helg til deg også Nyt vårværet- Klem fra meg:))

      Slett
    2. Ja, veldig flink visst du klarer å lese mens han jobber. Else

      Slett
  2. Här lyser solen från en klarblå himmel idag också:-) Nästan så att man börjar längta efter lite regn för naturen är så torr nu att det har blivit eldningsförbud pga många gräsbränder:-(
    Rena rama detektivarbete du och läkarna ha med din sjukdom! Hoppas verkligen att ni kommer fram till bra lösningar för dig<3

    Ha en fortsatt bra dag!
    Riitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Det håper jeg også, Riitta. Vil prøve å finne en bedre lege og et annet sykehus når jeg bare har fått litt mer krefter. Nå nyter jeg at akkurat nå er jeg smertefri så tar jeg en halv dag om gangen. I morgen kommer datteren vår ( min manns datter, men min og)og skal være til søndag mens samboeren er opptatt Det gleder jeg meg til Hun har vært så utrolig snill med meg Særlig nå når jeg har vært syk
      Ha en fin dag du også :)))

      Slett

  3. Du har en kjempe fin blogge Annlaug, og det er så fint å se at ting går fremover med deg. Jeg slet med smerter i 2 år før de fant helt ut av sykdommen men det var før jeg fikk diagnosen på M- Crohns. Så jeg krysser fingrene for deg at de finner den riktige diagnosen og riktig behandling..
    Dere må ha en riktig god helg. Kos deg og nyt hver time du er smerte fri men ta det med ro Annlaug... Hilsen N. M. <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Du vet hvor mye smerter og ubehag denne sykdommen gir.Har aldri opplev noe så vondt i hele mitt liv Når jeg får smertelindring av pillene er det så lett å ta i for mye Jeg ha så mye jeg skulle ha utført og er ikke vant til et liv i ro. Men gjør så godt jeg kan og mannen er flink å roe meg ned
      God helg til dere også. Akkurat nå kjenner jeg ingenting og bare nyter med van Morrison i stereoanlegget :)))

      Slett