tirsdag 16. april 2013

En alvorsdag

Våknet og følte meg uthvilt selv om sykepleierne til naboen her vekket meg mange ganger i natt. Inn gjennom de utvendige persiennen strømmet vårlyset og jeg kjente en herlig kriblende yrhet av glede og forventning. En tur på wc og under den gode dyna igjen ingen smerter og mye glede. Jeg satte på radioen og drakk litt vann. Bang! Der var smertene igjen. Det er vondt å falle fra sånn høyde så jeg ble veldig lei meg. Ringte på sykepleier og fikk ful dose morfinsprøyte. Igjen.


Etter 20 min virker sprøyta og vi kom inn i en lang diskusjon om Bilbao, naboen og jeg. De har bodd der i 2 år og vi var der i september. Det banket på døren og legevisitten  kom. Denne gangen var de to leger. Den ene indremedisiner. De hadde studert papirene mine nøye og jeg var allerede blitt diskutert på et tverrfaglig møte og en avgjørelse var tatt Det skal dobbeltsjekkes på stormøte i morgen men utfallet blir det samme sa de. De vil prøve å dempe smerten og betennelsen med prednisolon i store avtagende før operasjon. De diskuterte mye stomi og hvordan denne operasjonen blir foretatt. Teamet har altså kommet frem til at operasjon er den beste løsning for meg, men vil forsøke en siste gang med medikamenter. Jeg? Jeg vil ha livet mitt tilbake!




Det var alvorlige ord som ble sagt i dag og veldig alvorlige ansikt på de to legene Da jeg fortalte hvordan jeg har det så jeg medlidenheten og respekten i øyene deres. Det gikk plutselig opp for meg at jeg har vært og er gjennom noe forferdelig. Jeg har konsentrert meg så intenst om å ta en dag om gangen at jeg ikke har våget å se hele bildet. Vi lar deg ikke falle , sa legen i dag. Vi holder deg fast og skal hjelpe deg til du får det bra.



Da de gikk videre til nabosenga grabbet jeg mobilen og morgenkåpa og forsvant ut døra og ned for å finne en stille krok. Jeg endte opp i kirkestua og satt en stund i fred og ro og samlet meg litt før jeg gikk ut i sofaen utenfor og ringte min kjære mann. Dette er tøft. Men jeg har lovet ham at jeg ikke skal gjøre meg bedre enn jeg er bare for å prøve å slippe operasjon. Jeg må være helt ærlig mot meg selv og legene.


Jeg klarer ikke ta inn alt dette nå. Prenisolon skal trappes ned fra 40 mg i går 30 i dag osv. til torsdag. Så nå er det viktig for meg og ta en dag om gangen og stole på legene at de vil mitt beste. Panikken grep meg da jeg var ferdig å snakke med mannen. Jeg måtte finne på noe. Jeg gikk til frisøren og fikk klipp og farge. Nå er en del av de grå dekket med en lys farge. Håret skinner av glansvasken. Morfin sprøytene gjør at jeg klør som besatt på nesetippen så her er bilde av en nyklippet Rudolf som føler at jeg faller langt og dypt.



Jeg har egentlig en liten nese men
mobilkamera fordreier den røde nesen litt



PS. I dag er det nøyaktig 3 år siden jeg fikk hel tarm igjen etter 6 mnd. stomi. Dagen skulle feires men dropper det i år







13 kommentarer:

  1. Stå på jente!!!! Dette er nok det beste skal du se. Du tar livet tilbake og vil slippe smerter. Det er mye fint og lekkert undertøy og badetøy som du kan snope inn etterpå, (bare fordi du er verdt det), føler du trang for å øse litt utover andre enn mannen så er jeg hjemme, alene, og har tid til å lytte. Dette går bare framover fra og med idag så lenge de har bestemt seg for hva som må til for at du skal kunne se fremover og ikke bare gripe dagen i dag. Carpe diem heter det så fint, det skal vi, men vi skal og få lov til å glede oss over ting som skal skje neste måned og måneden deretter for ikke å snakke om neste år. Det blir en helt ny hverdag når smertene er borte. Ønsker at den var borte uten inngrep, men når det ikke går så velger vi det som gir best hverdager. Vern om hverdagen, sa min gamle farmor, for da setter du stor pris på søndagene. Mye sant i det. Det åpnet seg en ny dag for meg når jeg ble smertefri. Lykke til, jeg er her om du trenger det. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Else Jeg vet du er der:))) Takk!
      Dette skal jeg klare! Men ser frem til å få klarere beskjeder og datoer Det henger litt i løse luften enda Dag to med Prednisolin snart over og ingen virkning Kanskje det skjer noe i morgen? Denne ventingen og usikkerheten sliter på meg kjenner jeg Men får være tålmodig De vil prøve denne kuren før operasjon var ordrett det de sa i dag. Siste dag er torsdag Nå begynner jeg å få vondt igjen og det er kun 4 timer siden sist sprøyte Feil vei.
      Takk for støtten din. Du vet det betyr mye for meg

      Slett
  2. Ps. Du var flott på håret. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Og så herlig å få litt farge i det Er fremdeles mye grått men mer liv og mer gyllen blondt Har beholdt en del av lengden bak så jeg kan sette det opp med en stor klemme når vi skal til Skiathos ;)

      Slett
  3. stå på ! jeg ønsker virkelig for deg at ting blir bedre , å at du får det bedre etter operasjonen .

    du kledde virkelig din nye frisyren :-)
    klæm

    SvarSlett
  4. Annlaug, du er så flott!!! Her er det mye sankk om ta tilbake noe, ta tilbake livet. Ikke akkurat småkaker!!! Må føles fryktelig vanskelig for deg, selv om du nok innerst inne vet at det er jo det du gjør nå, i dette øyeblikk... tar tilbake det kjæreste du har, livet ditt. Nå skal du bare si høyt, flere ganger om dagen: kom livet, her skal du ingen motstand finne, sammen skal vi vinne!!! veldif glad i deg Annlaug. stor stor klem fra Henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Nå ble jeg rørt igjen.......Men trenger det også
      Tenker sånn på deg lille mor og gleder meg med dere til den store gleden det blir å ta i mot den lille datteren Gleder meg til å holde henne og til å klemme deg:)

      Slett
    2. det gleder jeg meg også til! :)

      Slett

  5. Jeg er enig med Else. Nå har du håpet og ventet altfor lenge. Når du har innsett at en operasjon er den beste for deg da kan du begynne å se fremover til et liv uten smerte og leve..
    Der er mange fine badedrakter å få kjøpt for det vet jeg. Jeg går ikke i bikini pga mange ar etter utallige operasjoner i tarmene. Men det er herlig å ha et liv ikke bare eksistere.
    Jeg har ikke stomi enda men det begynner å minke på tarmen.. Men jeg kjenner flere som har stomi og er smerte fri og lever et godt liv..
    Masse klemmer fra meg N M..

    SvarSlett
    Svar
    1. Er enig jeg også. Men det er vanskelig. Jeg skal klare det for det handler om resten av mitt liv:))) Du vet hva smerte jeg skal gjennom Men så blir det bedre etterpå Og jeg kan glede meg til Hellas Bade i havet og bygge krefter der
      Klem fra meg :)))))

      Slett
  6. Cannot wait to see in Skiathos in September, Love and Hugs from Kay and John xxx

    SvarSlett
    Svar
    1. By then I will be strong and healthy :))))))))
      Lots off kiss to you both

      Slett