mandag 1. april 2013

Endelig april


Navnet er april kommer av det latinske ordet aperire, som betyr å åpne seg. For meg er april den vakre vårmåneden og det begynner å bli liv i hagen. Knupper og blomster begynner  å svulme og det skjer endringer hver dag. Min beste årstid som er litt ut av rute dette året. Det er sol og knallblå himmel men sur og kald vind som stanser den store snøsmeltingen. Men nå er det april og klokken flyttet til sommertid. I bedet mitt, bak snøen står to små krokuser i knopp og venter på solvarmen så de kan åpne seg.

.
I natt drømte jeg at jeg var på sykehuset. På fødeavdelingen. De var så fortvilte fordi min livmorhals var full av betennelse og åpningsriene var uten pause slik at de ikke klarte å dempe smerten. Alle som har født barn vet hvor stor smerte og vond drøm jeg hadde. Da våknet jeg. Og smerten var ikke en drøm. Den var ekte og rev og slet i meg.


 
I går kveld var jeg så utslitt av smerte at jeg sovnet i stolen. Smertene var så kraftige i går at jeg ikke klarte å dempe dem med de pillene jeg har. I morgen er legekontoret åpent igjen. Jeg tok en pille da jeg våknet av den vonde drømmen i dag og har vært noen runder på badet. Akkurat nå har jeg ikke smerter og ligger i sengen med pc i fanget og kaffekopp i hånden. Akkurat nå er alt bra. Kanskje blir det slik resten av dagen også? 




Siste påskedag er her og gul påskepynt skal pakkes opp på loftet. Men ikke i dag. I dag skal jeg bare slappe av. Fikk frokost på senga og mannen skal lage middag i dag, så den late dagen har allerede begynt. Håper vi finner en lun krok i solen slik at vi kan drikke kaffe og lese litt i solveggen. Dagslys i øyene hver dag gir glede og energi og solen gir oss det viktige D vitaminet. Selv om det er i små doser med kroppen dekket av flere lag ull og dun er det viktig for meg med en tur ut hver dag.






Jeg er grandtante til to skjønne jenter som begge blir 4 år nå i april. I dag er det lykketrollet Tilde i Gøteborg sin dag. Gratulerer med dagen lille venn.



6 kommentarer:

  1. håper at dagen din vil bli bedre :-) å at du får noen fine dager i disse vårstunder !

    stor tilde er blitt, ei vakker frøken:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Monica:) Håper dere får en flott dag også Det er vel siste dagen med skolefri for ungene. Skjønne Tiril blir vel også 4 år snart? Eller var det tidligere i år Var litt glemsk en periode mens jeg var svakest Jeg er litt bedre nå og selv om smertene øker så ser jeg lysere på dagen og tårene kommer ikke så lett.
      Kos deg med den herlige familie og gjør dagen fin

      Slett
  2. Så bra att du kan få kontakt med din doktor i morgon och få lite råd som kan hjälpa dig med smärtorna<3
    Här hemma är det lite tyst och stilla nu när "virvelvinden" försvann mot Stockholm igen:-)
    Känns som min förkylning är över nu, men har smittat Leif så han hostar och snörvlar nu istället:-)
    Solen skiner och värmer och det är vindstilla, så det får bli en promenad om en stund. Hoppas du orkar också ut i solen en liten stund i dag också!

    Riitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det går bra Det er lange køer både på sykehus og hos legen Men får lagt igjen beskjed til dem begge så tar de kontakt når de har mulighet Håper å slippe legevakt og akuttmottak. Men dagen i dag har vært utrolig fin :) Blir nok stille hos dere nå Men det er godt å få hverdagen på plass også Det er vel ikke så lenge til dere ses igjen Og snart skal kofferten pakkes :) Ha en fin kveld, Riitta

      Slett
  3. Det er dumt å våkne til en slik drøm og oppdage at noe av den er reell. Håper at resten av dagen blir bedre, vi pakker i dag for Arnfinn skal på jobb og vi har litt å ordne med før han drar. Så da blir det nok fergekø på oss, men greit å komme hjem og. Rester står på menyen her og for jeg rydder og gjør rent før vi drar. Hater å komme opp til rot, mye kjekkere å kunne nyte hyttelivet fra det øyeblikket du har fått satt på plass medbrakt. Nå har vi hentet inn bilen og skal drikke litt kaffe i solen før vi pakker ut det som skal hjem. Ha en fin og god dag, klem fra meg. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Dagen så langt har gått veldig bra. Klarer å dempe smertene med piller uten å ta ekstra morfin. Nyter det:) Var ute en tur også uten å svi så i dag er det bare velstand. Så langt God tur hjem. Håper dere slipper for lagt kø.
      Hilse mannen :)

      Slett