onsdag 3. april 2013

Ut på tur


I dag skal jeg ut på tur. Ikke slike leketurer i hagen som jeg har hatt i påsken Men en ekte tur med sekk på ryggen. Mannen har gått lange turer alene hver dag mens jeg har brukt dagen i sengen. I dag bestemte jeg meg for å være med ham på tur på Langen, det store vannet nedenfor oss.

Selvsagt blir det en tur tilrettelagt for svake og pjuskete. Vi kjører ned til stranden og går utover så langt jeg orker. Så finner vi fin plass i solen og rigger oss til med varmt underlag, matpakke og kaffe. Hadde det ikke vært en tilrettelagt tur så hadde vi gått mye lenger utover og så funnet et sted å brenne bål. Men det tar for lang tid og for mye krefter. Turen i dag er den første på nesten et halvt år. En merkedag for både pasient og pleier. Om noen synes jeg er for tøff nå så lover jeg å kle meg godt med ull på ull og dun øverst. Isen er garantert sikker selv om jeg hopper høyt hver gang det smeller i den. Dette bildet tok mannen i går. Klart jeg gleder meg!




Det er viktig for meg å komme opp av sengen. I dag gråter bare det er fin musikk på radioen. Jeg er sliten og redd. Redd for at jeg ikke blir frisk som før, redd for at det skal ta så lang tid at jeg blir totalt nedbrutt. Redd for at betennelsen skal blusse opp igjen. Nå er det den tredje gode dagen, men det første jeg gjør når jeg våkner er å ta en smertestillende. Dem tar jeg en av hver sjette time og de sliter på kroppen. Jeg kaldsvetter, er søvnig, kvalm og uvel. Disse pillene har jeg brukt daglig  i fem måneder og ønsker så inderlig, inderlig å bli kvitt dem............



9 kommentarer:

  1. Det blir säkert en underbar utflykt som du är väl värd:-) Njut av solen och den vackra naturen!

    Riitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt nydelig :) Jeg kunne nok klart å gå en lenger tur men var så redd for å bli alt for sliten Jeg må huske på at jeg har vært til sengs et halvt år snart :) Vi drakk kaffe og spiste maten vår og bare koste oss Jeg var ute i over to timer. Gledetårene rant bak solbrillene Jeg har ventet så lenge på denne dagen.
      Håper du også har en nydelig dag Nå er våren her, Riitta :))))))

      Slett
    2. Härligt att det blev så bra och att du hade orken och njuta av utflykten:-) Kanske blir snart några till om det fortsätter med finvädret:-)

      Riitta

      Slett
  2. Så hyggelig å høre Annlaug! Nå går det nok framover. .. og håper for deg at du snart kan kutte ut smertestillende...... og så kommer Skiathos. ..... Klem fra Brit

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hatt en fantastisk dag Og det nydelige kortet fra Kristin i posten toppet dagen Vi har så mye å glede oss over, Brit. Skulle jeg bli dårlig igjen nå så har jeg uansett fått bygget krefter og humør i tre dager Fått et glimt om hvor bra det blir igjen når jeg er frisk. UVI er nesten borte. Jeg har følger alle gode råd og mye melkesyrekapsler. Skiathos 11.juni blir det uansett om jeg må fylle kofferten med piller og utstyr Det er som å komme hjem, der er jeg trygg.
      Takk for gode ord, Brit Klem fra meg :))))

      Slett
  3. Og så ønsker vi deg frisk og glad tilbake til oss på greskkurset om ikke du rekker det i vårterminen, snakket Ina og jeg om det i dag at det vil jo ikke være noe problem for deg å hoppe inn på høstterminen. Så mye har vi jo ikke lært nytt, så det vil du fint klare med ditt pågangsmot, vilje og humør!.
    Så kan vi bli en skikkelig Koritsiagjeng igjen!! :)
    Men, vet du , da vi kom til kurset i dag med Christos, jeg med min brukne arm... at vi der ble møtt av en lærer som også hadde falt på isen, og han hadde bristet både arm og bein.. Og slått ryggen og, men på kurset stilte han, ikke verst!
    Ta leme. Filakia Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Kalmiera Maria
      Jeg rekker ikke vårterminen men har tenkt å følge dere til høsten Kan de spanske hoppe over et kurs så kan jeg ;) Christos høres ut som en ivrig kar Spennende å høre om det blir fortsettelse der til høsten. Jeg skal skrive en mail til Nikos og forklare Men håpet jeg skulle klare å dukke opp en ved kursslutt en fredag og gi han en klem og så være med dere til Egon. Kanskje siste fredagen?
      Håper armen din snart er bra igjen. Livet er enklere med to hender :) Hils τα κορίτσια την Παρασκευή. Savner dere :))))

      Slett
  4. Så godt å høre Annlaug. Tenk at du fikk nyte solen i flere timer. Ja det går mot vår, kaldt om natten enda med minusgrader og rim på biler og marker om morgenen når jeg står opp. I går så satt jeg på terrassen og drakk formiddagskaffe. Tenk deg: 30 grader i solen på den lille terrassen(bare 7 grader i skyggen), vi hadde minus fire når jeg sto opp. Da snakket vi om deg og hvor godt du taklet ting og håpet at det bærer rette veien nå siden du har hatt noen bedre dager. Må jo bli bedre ti dere skal til Skiatos. Jeg har og litt nedtelling. Vi setter kursen for Nice den 24 april og skal kjøre ned. Thailandtur og Mallorca har vi og bestilt. Det er i år, men så mange turer blir det ikke hvert år, noe spesielt i år siden vi har litt å feire. Etter over to år med kreftspøkelse hengende over oss så har mannen endelig fått diagnose, han har ikke kreft, så nå har vi senket skyldrene og begynner å slappe av. Han sa at vi damer har lettere for å takle sykdom fordi vi klarer å snakke om ting og sette ord på hva vi føler på en helt annen måte enn menn. Jeg måtte bare se på hvor mange år jeg selv hadde gått med mageonde før det ble en ordning med det og. Så han er enig med meg i at det er godt at du klarer å sette deg ned og sette ord på mange av tankene, men du er så sterk og så svak på samme tid at det er bare å beundre. Håper du har en like fin dag i dag. Klem, Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Men kjære deg!!! Glemte helt å spørre om resultatet av kreftprøvene hans. At jeg kunne glemme det. Uff, nei nå suller jeg for mye rundt min egen sykdom Så glad for denne nyheten Gi han en god klem fra meg Kjempenyheter!!!!! Og takk begge to for gode ord og ekstra takk for telefonsamtalen i dag.Den gjorde godt.Så herlig å snakke med noe som vet hva smerte jeg snakker om og som gir så mye positiv energi bare ved å høre stemmen. Dere har hjulpet meg gjennom mange tårer før også:)
      Nice? så spennende Et langt stykke å kjøre men med ny bil er det bare kos. Reis og kos dere og nyt livet Dere har mye å feire og være glad for.
      Nyt den fine dagen i dag Jeg skal ta det litt rolig i dag men nyter sola uansett Og høer det drypper fra taket der snøen smelter. Klem fra meg :)

      Slett