lørdag 13. april 2013

Dag 3 og lørdag

En dag på akuttbåre og et døgn i korridoren gjorde flyttingen til tomannsrom til en sann glede. Hun andre er nyoperert så jeg har hatt badet for meg selv i dag. Har pc, mobiltlf og eget TV. God mat og tilgang til kaffe og drikke når jeg vil. Ikke mye å kjage over men likevel blir dagene lange.


På onsdag skal de avgjøre min skjebne på et stort tverrfaglig legemøte hvor jeg blir en Case. Enten bli det behandling med biologiske medisiner, Humira, som de er tvilsomme til i mitt tilfelle. Men nå skal indremedisiner se på saken for første gang så jeg har et bitte, bitte lite håp. Hvis ikke blir det en stor kirurgisk operasjon med fjerning av en betente tarmdelen, altså endetarmen, og permanent stomi. Jeg vil bare få livet mitt tilbake så får det bli på den måten som er nødvendig.


Jeg er forferdelig nervøs for en stor operasjon og jeg er deprimert for situasjonen jeg har kommet i. Prøver å ta en mellomsmerteperiode om gangen og finne det som er positivt og glede meg over det øyeblikket der og da. Gråter jeg av smerte eller fordi jeg er lei meg kommer de med en vival i tillegg til morfinene jeg får ca. hver 5.time. Smertene er økende og nå får jeg ekstra medisiner i tillegg til intravenøs ketorax.
Har hatt besøk mannen min. Det er et stort lyspunkt. At han kom akkurat da jeg hadde ringte etter smertestillende og rett før legevisitten var i tillegg en god støtte!





I dag var det risengrøt til middag En nytelse og ukens høydepunkt. Det er helgestemning og utrolig stille her i dag. Litt kjedelig. Jeg tror jeg tar meg enda en tur ned til Narvesen og ser om jeg finner meg et sladderblad. Det er to timer til ny runde smertestillende og så er det dagens suppe. Og sånn går nå dagene. Men bare jeg er smertefri så kan jeg ikke klage på noe Jeg kunne ikke vært hjemme så da er dette et bra alternativ for her får jeg smertestillende rett i blodet eller i sprøyte

9 kommentarer:

  1. Dette kan jeg ingenting om, men om du blir operert og får permanent stomi, blir du smertefri?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir jeg så det er verd det. Kan klatre i fjell med stomi Men så har jeg høydeskrekk så det gidder jeg ikke ....
      De fjerner den betente delen som sender ut så store smerter Så legger de ut tykktarmen i en stomi og jeg får en pose på magen og må gå på do på en annen måte enn nå Mange utfordringer men uten smerter kan jeg leve et normalt liv og ikke være sengeliggende som jeg er nå

      Slett

  2. Uansett utfallet Annlaug så er et liv uten smerte bedre en å tviholde på at vi har alle tarmene. Jeg krysser fingrene for at alt går din vei. Men livet går videre med stomi også. Og du har et mye verdigere liv UTEN smerter Annlaug. Lykke til <3
    Klem N M....

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig. Jeg er klar til å gjøre hva som helst nå og vet jeg kan takle det. Har hatt stomi før så vet hva utfordringer det byr på men også hvor smertefri jeg var. Nå er det bare å vente til onsdag og nyte at jeg får smertefrie dager med medisiner mens jeg venter. God lørdagskveld til deg og mannen :)

      Slett
  3. Krysser fingrene og alt annet for at du kommer smertefri ut av sykehuset. Får bare heie på legene og håpe at de finner svaret som vi alle venter på ( ikke minst venter jo du). Du har så mye å se frem til så du må bli ferdigbehandlet nå. Lappverk er det nok av, ny bra behandling må til nå. Ha en smertefri kveld/natt. Klem. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Krysser fingre og alt jeg har Er nokså motløs i dag Den ene dagen går inn i den andre med smerter og forklaring til pleierne. Jeg fikk et lite puff fremover med å bli smertefri men nå er det på stedet hvil igjen. Men i morgen er det mandag og da kommer kanskje min lege. Nå skjer det ingenting. De og jeg venter bare på det store møtet på onsdag
      Ønsket om en smertefri kveld og natt var i går men jeg tar den til meg for i kveld også jeg:))))

      Slett
  4. Så bra at de ENDELIG tar tak i deg. Dette smerte helvette er ikke noe liv. Glad på dine vegne :) Tenker masse på deg og sender deg et par ekstra disse dagene. Håper du slipper mere smerte nå. Klem Hilde (your old roomie)

    SvarSlett