tirsdag 23. april 2013

Kunsten å tenke de riktige tankene



Det sviver i hodet mitt døgnet rundt. Jeg bruker mye krefter på å tenke på de tankene men ikke de. Forstår? Jeg klarer ikke å ta inn alt på en gang så nå har jeg ikke kommet lenger enn til dagen i dag. Og da har det ikke engang begynt. Jeg vet de skal ta blodprøver i dag for en pleier var inne litt etter 4 og prøvde å tappe lott blod. Hun måtte gi opp etter fire forsøk. Det er veldig lett å ta blodprøver av meg men hun hadde hørt at jeg var umulig å sette veneflom på så hun var nervøs før hun kom inn til meg. Gjør ingenting. Min favoritt kommer snart og hun treffer. Senere i dag skal jeg nok opp i femte for å få en nål i armen. Det er kun anestesi som får sette dem på meg.


I dag er min lege tilbake så jeg får mer detaljer om hva som skal skje når. Utenom nåler inn og blod ut skal jeg nok systemet. Enten med flytende i dag og tømming i morgen eller full tømming i dag. Har heldigvis klart å få navnet på det nye tømmemidlet som smaker behagelig lite. Effekten blir som den må bli og det går greit. Får bare holde meg nær badet noen timer. Der stopper mine tanker selv om jeg vet nøyaktig hva som skal skje videre. Kanskje jeg skriver litt om det senere i dag. Jeg vi lage en side som så skånsomt som mulig forteller hva de skal gjøre med kroppen min og hvordan livet blir videre. Jeg vil tro at mange av mine venner ønsker å vite dette. Selv om det et tøft og mye tabu så husk at det er jeg som er midt oppe i dette og ikke kan gå eller bare snakke om noe annet. For meg vil det bli et enklere liv om så mange som mulig vet hvordan jeg ser ut på magen, hvor lydene kommer fra osv. Jeg skal forklare så enkelt og så skånsomt som mulig.





Damen i nabosengen har ikke kommet tilbake fra operasjonen enda så i natt var det stille her. Fant fremt øreplugger, vannglass, mobiltelefon og gjorde meg klar for natten Har faste morgenrutiner og jammen har jeg ikke fått meg faste kveldsrutiner også. Da hun ikke kom regnet jeg meg at det skulle bli en lang og rolig natt. Lang ble den og rolig nok men ikke mye søvn Smertene øker i styrke og intensitet for hvert døgn. Når morfin sprøytene ikke tar smerten er det vanskelig å finne piller som kan fylle på. Min favorittpleier hadde funnet rette blanding men hver av dem har sin egen teori og et veldig begrenset område med tilleggsmedisin de kan gi. Men det er mulig å kontakte vaktlegen. Jeg hadde vel gjort det om jeg hadde hatt en pasient som snurret rundt i senga til lakenet lå i en fin spiraltopp. Men nå er natta over og en ny dag begynt.



I dag skal jeg levere Selvangivelsen. I går betalte jeg en stabel regninger og klargjorde reiseregnings-skjemaet til Pasientreiser. Hva er grunnen til at de må gjøre det så inni granskauen vanskelig? Jeg ryddet i skapet og nattbordet mitt og fant frem alt det jeg kan sende med Erik hjem Så nå er jeg snart klar til dager i smerte og kvalme. Men i  dag kommer kjæresten på besøk. To gode armer rundt meg nå vil gjøre veldig godt.



10 kommentarer:

  1. det er trygt for oss som står utenfor å vite at du kan så mye om dette selv, at du vet hva du snakker om og er ditt eget lille medisinske oppslagsverk!! Selv om det til tider er svært så opprørende og skremmende å lese om hva du går gjennom så gjør kunnskapen DIN meg tryggere...:)
    stor klem fra Henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen ganger er det vanskelig å vite for mye Være litt uvitende og bare seile med på det som lger og pleiere sier. Det kan ikke jeg. For jeg vet nøyaktig hva jeg skal gjennom og hvordan hvert medikament virker på meg
      Blir ikke operasjon i morgen I allefall ikke før i morgen kveld.Var vel forberedt på dette siden det er om trent kaos her med pasienter i hver krok. I morgen vet jeg mer om når det blir for da har de laget planer for resten av uken. Men håper din store begivenhet ikke blir utsattt mer nå Klem fra meg :)))

      Slett

  2. Bare skriv ned alle tanker og meninger du måtte ha, vi tåler å lese dem.Å hvor alle lydene og rommlingen kommer fra. jeg håper og krysser fingrene for at de gjør noe nå. Tenker på deg.
    Masse hilsen fra N M..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) De gjør noe med meg nå men litt usikkert på hva dag det blir denne uken. Tenk videre på meg Jeg trenger det !!!!

      Slett
  3. Kjære, kjære Annlaug - jeg er ordløs over all smerten du må igjennom! Søster

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å holde ut for jeg har ikke noe valg Det samme sier nok Bamsen. Et skritt om gangen opp og frem

      Slett
  4. Hva gjør vel litt rumling og ulyder når de følges av ett smilende ansikt og godt humør. Du skulle bare høre min mave, hver gang jeg har spist får jeg hikke og magen begynner å bære seg som magen til hun i heisen(reklamefilmen), jeg bare ler og sier at den synes jeg er slem som ikke gir den akkurat det den vil ha. Gjør bare som ingenting etterpå, for når du har forklart hva som har skjedd og skal skje så er det ingen som ikke forstår hva du har gått gjennom. I dag bryr jeg meg ikke om alle ulydene det er så mye som er verre og når vi har det bra hva gjør vel noen lyder fra eller til. Vi hører og føler at vi lever. Håper at det er full tømming i dag og inngrep i morgen, da er det ikke så lenge til neste og siste inngrep og etterpå kan du slå ut håret, få farge i kinna og gjøre omtrent alt du har lyst til. Husk det er mange som heier på deg og ser frem til at alt er overstått. Du går en lys og kjekk sommer i møte. Håper du er ferdig så tidlig at det blir Skiatos som planlagt. Lykke til. Klem, Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir ikke operasjon i morgen......... Men det blir!!! Og de gir meg nok til ikke å ha vondt eller være kvalm

      Slett
  5. Kan du smile gjennom tårer,
    når din drøm blir knust til støv?

    kan du atter skimte våren,
    gjennom høstens gule løv?

    Kan du glemme sorg og smerte, krig og urett, hån og svik,
    uten bitterhet i hjertet er du meget meget rik! <3

    Dette sitatet passer til deg Annlaug så positiv som du er.. Klem N M...

    SvarSlett
    Svar
    1. Å kjære deg. Så vakkert Og dette passer på meg ? Tusen, tusen takk!!!! Nå siler tårene. Så fint sagt.

      Slett