søndag 14. april 2013

Søndag på Ahus

At det er søndag merkes i hele avdelingen. Frokosten begynner 10 min senere så vi har ekstra god tid til morgenstell. Det er vel en grunn til at de forskyver med de få minuttene men jeg synes det er litt rart. Men det er faktisk tydelig søndagsstemning. Med to pasienter på gangen er det fullt hus. Men på søndag er det ingen som skal klargjøres til operasjon eller undersøkelser så derfor har alle god tid. Søndag er ofte den store dusjedagen nettopp fordi pleierne har bedre tid. Jeg har selvsagt dusjet uten hjelp, men setter pris på om de får tid å skifte på sengen.


Frokosten tror jeg må være dagens beste måltid. Jeg koser meg så intenst med den at jeg nesten lager gode mmmmm lyder. I dag fikk jeg en cocktailspesial. Den består av Cultura pære og en stor del Dufalac, og har til hensikt å lage ekspressfart i tarmene. Bivirkningen av de tre smertestillende jeg får er obstipasjon som i mitt tilfelle kan gi økte smerter siden den betente delen inngår i dette systemet. Nå ligger jeg i sengen med P1 i øreproppene, kaffe på nattbordet og venter på cocktailvirkningen.

 
Favorittpleier min er på jobb i dag igjen. De er dyktige og snille de andre også. Men denne leser meg og min smerte på en spesiell måte og finner riktig blanding hver eneste gang. Noen ganger bare ser hun på meg og kommer med riktig dose. Derfor er hun min favoritt. Et behagelig vesen med omsorg for oss alle samtidig som hun utstråler en ro og sikkerhet. Hun er her også ved neste medisindose så det blir en fin dag. Jeg hadde en ubehagelig nattsykepleier natt til lørdag. Da gråt jeg både av smerte og fordi hun fikk meg til å føle at jeg tigget om morfin. Damen i nabosenga hørte alt og syntes virkelig synd på meg. Til slut bet jeg i dyna og holdt ut smerten til neste dose. Da var hun plutselig helt annerledes. Og det var hun i natt også. Kanskje hun har lest journalen min og forstått hva som foregår. Smerten er økende og da er samarbeidet med sykepleier , meg og legen veldig viktig for å gi meg hjelpen jeg trenger.
 

 
 
I går kom mannen min med bamsen min og kalenderen. Jeg har klemt den hardt flere ganger i natt så heldigvis at den er her og passer på meg. Kalenderen gir meg noen fine ord hver dag.
I dag kommer ikke mannen min på besøk så han sende en nydelig godmorgen sms. Tårene trillet og forelskelsen bruste i årene. Savner ham!
Men i dag kommer Monica og Morten på besøk og det lyser opp dagen De er så glade og smilende og gir meg masse glede og energi. Gleder meg til det. Jeg bor så langt unna alle mine kjære i Stavanger så det blir ikke mange som besøker meg. Da er det godt meg blogg og Facebook.
 




 


1 kommentar:

  1. Forhåpenligvis så har du hatt en fin dag med din spesielle på vakt. Jeg har vært en tur på Hellvik for der var minstejenta 2 år i dag. Hadde full bil av ungdommer på hjemveien, alle tre eldste skulle hjem til sine respektive boliger. De to jentene har jeg fått god kontakt med, men han på tretten ser jeg bare hver gang det er selskap. I dag hadde en god periode så han snakket litt i dag. Det var ett lyspunkt i tillegg til en positiv blogg som jeg nettopp har fått lest. Hadde vært greit å hatt deg her og innimellom, det hade vært lettere for dine å besøke deg, men kanskje det blir Stavanger med tiden. Du må ihvertfall besøke byen når du er bedre. Ha en fin kveld og vær glad for alle positive ting som skjer. Det er det som bærer oss fremover. Klem. Else

    SvarSlett