mandag 8. april 2013

Aprilglede

Vårmåneden april hvor alt gror til liv. Nesten hver dag i april har jeg noen nære venner eller familie som fyller år. I hagen vokser knopper og spirer så det knaker. Livsgleden bruser i blodet og vokser i takt med sollys og lange dager. Når vi våkner er solen allerede oppe og vi kan glede oss over en ny dag. Det gjør jeg også. Endelig.



Natten er så god at jeg gleder meg til å legge meg. Å kunne våkne uten smerter er en glede så intens at jeg ikke klarer å beskrive følelsen. Nå har jeg vært våken over time, vært på badet flere ganger og akkurat spist frokost. Uten smerter! De kommer, men det går lenger tid hver morgen før jeg kjenner dem rive og slite. Da skynder jeg meg å svelge pillen som ligger klar og tar så en ny hver sjette time. Målet denne uken er å kunne redusere fra 3 til 2 piller. April for tre år siden hadde jeg min siste operasjon og ble bedre sakte, sakte for hver dag. Nå er det april igjen og jeg håper.




Mannen jobber ikke de to første dagene i uken. Etter 44 år i samme firma og med forferdelig lang kjørevei, har han valgt å trappe ned til tre dager i uken. Han er så glad for mer fritid at gleden smitter over på meg. Solen skinner og vi har en hel dag foran oss til å gjøre akkurat hva vi vil. Nesten. Jeg setter store begrensninger for hva vi kan gjøre. Men akkurat nå har jeg det så fint at jeg velger å glemme det.
Håper dere alle kan nyte denne fine dagen og gratulerer med dagen til vår kjære Kristine.









Morgenglede




Våkner ------------------------------ > 2 timer og 11 minutt til første pille

PS
Det tok 2 minutt fra 0 til 10 på smerteskalaen. Vanskelig å beregne nøyaktig og i dag ventet jeg litt for lenge. Men de to timene uten piller var verd det. Pillene gjør meg kaldsvett, kvalm og svimmel. Nå ligger jeg i sengen, ferdig påkledd og venter på at den skal virke......






6 kommentarer:


  1. Det høres ut til å gå rette veien med deg. Håper smertene blir borte mange år fremover.
    Nyt de dagene du er bra. Solen skinner og livet er herlig. Nå skal jeg gå meg en liten tur rundt på Skadberg, å høre på fuglene som synger sine vår sanger..

    Fortsatt god bedring til deg Hilsen N M..

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det går rette veien nå men er nokså fortvilet over de enorme smertene jeg får ettermiddag og kveld så håper jeg ser enda mer fremgang fort :)
      Så bildene dine Herlig vår og hjemlengsel :)))

      Slett

  2. Ja det er fint på Skadberg om våren. Ekornet satt på tomten der deres hus sto. Kan ikke se spor av huset deres lenger..

    Smertene kan kanskje hver for du inntar mat i løpet av dagen, om nettene får tarmen hvile..Kanskje..
    N M..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det sa jeg til mannen min Det er der vi bodde:) Men jeg var jo ikke sikker:)
      Det er nok derfor smertene kommer. Det er vanskelig å spise når jeg vet jeg får vondt Men spiser jeg ikke så blir jeg slapp og syk så spiser regelmessige måltider og så sunn mat jeg kan. Tarmen virker sår og øm så skulle ønske den kunne fått ro og hvile et par uker men det er jo umulig uten stomi

      Slett
  3. Så godt det går framover. I dag var det så bra vær at jeg tok meg en tur opp på hytta med rent sengtøy. Påskegjester og klevask hører visst sammen. Kjørte en tur opp til Aksdal etter ar jeg hadde sjekket at alt var i orden rundt hytteveggene. Besøkte min gamle tante, min mors eneste gjenlevende søsken. Det skulle jeg gjerne hatt ugjort, skikkelig vondt å se henne så redusert, men hun nærmer seg hundre og har fått galopperende demens siden juletider. I desember så kjente hun meg, men nå spurte hun bare etter min mor og var helt sløv. Bedre å huske hvordan hun var enn hvordan hun er blitt, men uansett så er jeg glad jeg gikk. Vi skal være glade for hver dag vi får ha de vi er glad i så friske som mulig.
    I dag slo airconditionen inn med kaldluft i bilen, stokk skikkelig når den kalde strømmen traff meg, men solen varmer godt nå så det kan bli skikkelig vår fort. Håper at smertene ikke tar helt overhånd og at du klarer å trappe ned på medisinene. Ha en fortsatt fin dag. Nå skal jeg være barnejente for Tristan, han synes jeg er verdens beste mormor, men han har jo bare en av de. Ha en fin ettermiddag/kveld. Klem. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er nok den beste mormor:)) Så koselig med en slik kjøretur alene. Gleder meg til jeg skal ut på mine småturer Har planlagt en del mens jeg har vært syk. Jeg får vondt en stund etter frokost og så blir det vondere og vondere utover dagen etter hvert som jeg spiser og tarmene jobber mer Har hatt hele dager med kun havregrøt men det nytter heller ikke. Enda et argument for legene til å gi meg stomi. Har time 30.april. Kanskje jeg også er overbevist innen det.
      Høres ut som du også har hatt en fin dag og litt sår dag. AC på i bilen er et godt tegn:)
      God kveld til deg Kos deg med Tristan

      Slett